بلاگ زرین کراود

معرفی ۴تا از محبوب‌ترین انواع تامین مالی جمعی

انواع تامین مالی جمعی

انواع تامین مالی جمعی 


از میان انواع تامین مالی جمعی، ۴ نوع آن محبوبیت و مقبولیت بیشتری دارند. اگر به بحث سرمایه گذاری و سرمایه پذیری علاقمند باشید، احتمالا می دانید که روش های گوناگونی مانند سرمایه پذیری از سرمایه گذاران خطرپذیر برای تامین سرمایه یک پروژه و همچنین سرمایه گذاری روی سهام آن وجود دارد. یکی از روش های تامین سرمایه برای شرکت ها یا استارتاپ ها تامین مالی جمعی است و در این مقاله به معرفی انواع تامین مالی جمعی می پردازیم. 

مدت زمان خواندن این مطلب ۴دقیقه است. 

این مقاله در راستای پاسخ به سوالات متداول در این باره نوشته شده است. در صورتی که با سوالات بیشتری مواجه شدید، آن را با ما در میان بگذارید. 

یک مقدمه کوتاه، تامین مالی جمعی چیست؟


تامین مالی جمعی یک روش جمع آوری سرمایه از طریق سرمایه گذاران و داوطلبان گوناگون است. از خانواده، آشنایان و دوستان گرفته تا سرمایه گذاران و مشتریان. در طول پروسه تامین مالی جمعی، صاحبان کسب و کار از روش ها، سایت ها و پلتفرم های مختلفی برای تامین مالی جمعی در جهت تامین سرمایه استفاده می کنند. 

انواع تامین مالی جمعی در حال حاضر در حال رشد و همچنین تغییر استراتژی های مالی برای کسب و کارها و سازمان ها هستند. 

تا جایی که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ این شیوه جذب سرمایه به یک صنعت با ارزش ۳۰۰میلیارد دلاری تبدیل شود!‌

افراد و سازمان های گوناگونی از طریق انواع تامین مالی جمعی جذب سرمایه می کنند. مانند: 

  • کارآفرین ها یا استارتاپ ها
  • مشاغل پرچالش
  • خیریه ها
  • سازمان های مذهبی
  • سازمان های تامین هزینه های حیوانات
  • و ارگان هایی که کارشان تامین سرمایه شرکت های مختلف است. 

 

پلتفرم های تامین مالی جمعی 


انواع تامین مالی جمعی

به طور سنتی، وقتی یک کسب و کار جدید در حال آغاز و پا گرفتن باشد، کارآفرین برای جذب سرمایه سراغ بررسی سرمایه گذاران بزرگ می رود و زمان و هزینه زیادی را صرف این مسیر می کند. 

اما انواع تامین مالی جمعی هم به سرمایه پذیران اجازه می دهد تا در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنند و به صورت آنلاین سرمایه مورد نیاز خود را جمع آوری کنند و هم به سرمایه گذاران این فرصت را می دهد تا در یک سرمایه گذاری کم ریسک شرکت کنند. 

سرمایه پذیران می توانند از میان پلتفرم های مختلف و انواع تامین مالی جمعی که وجود دارد استفاده کرده و تا حد دلخواه مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد طرح کسب و کار خود را در اختیار علاقمندان بگذارند. 

در پلتفرم تامین مالی جمعی زرین کراد امکان معرفی کسب و کار و پروژه ها برای آشنایی کامل سرمایه گذاران به انواع مختلفی وجود دارد، اما اسرار کسب و کار محرمانه باقی می ماند. 

 

  آشنایی با انواع تامین مالی جمعی 


معرفی انواع تامین مالی جمعی

اگرچه شاید تعداد زیادی شیوه برای کراودفاندینگ وجود داشته باشد، اما چهار شیوه از انواع تامین مالی جمعی با اقبال بیشتری مواجه شده اند و همچنین کارسازتر بوده اند که درادامه به معرفی آن ها می پردازیم.  

انواع تامین مالی جمعی:‌

  • انواع تامین مالی جمعی، نوع یک: مبتنی بر اهدا
  • انواع تامین مالی جمعی، نوع دو: مبتنی بر پاداش 
  • انواع تامین مالی جمعی، نوع سه: مبتنی بر سهام 
  • انواع تامین مالی جمعی، نوع چهار: مبتنی بر قرض(وام)

انواع تامین مالی جمعی، نوع یک: مبتنی بر اهدا


این مدل تامین مالی جمعی (Donation Crowdfunding) ، بیشتر جنبه خیریه و انسان دوستانه دارد. در این نوع از انواع تامین مالی جمعی، بازپرداخت مالی به شرکت کنندگان وجود ندارد و افراد صرفا به رشد و پا گرفتن یک طرح یا ایده با علت خاصی کمک می کنند. 

به عنوان مثال از این دسته از انواع تامین مالی جمعی می توان به خیریه ها و یا سازمان هایی که برای مقابله با بلایای طبیعی پول جمع می کنند اشاره کرد. 

این نوع گردآوری پول صرفا با  انگیزه بشردوستانه و خیرخواهانه انجام می شود و دریافت کنندگان وظیفه ای در جهت بازگرداندن مبلغ و یا پاداش به افراد ندارند. 

انواع تامین مالی جمعی، نوع دو: مبتنی بر پاداش 


این نوع از انواع تامین مالی جمعی (Reward crowdfunding) به این شکل کار می کند که افرادی که مبلغی را در پروژه ها و طرح ها می گذارند، پاداش یا خدمتی را در ازای آن دریافت می کنند. این پاداش ها معمولا خدمت و یا کالایی است که مرتبط با طرح یا پروژه شرکت است. 

این نوع تامین مالی، بیشتر مناسب شرکت هایی است که کالاهایی ملموس تولید و پخش می کنند. زیرا می تواند نوعی آزمایش و تست برای محصول‌ هم باشد. 

در بعضی از انواع تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش، مقدار پاداشی که به افراد اعطا می شود بسته به میزان مشارکت آن ها تفاوت پیدا می کند. 

به عنوان مثال از این شیوه از انواع تامین مالی جمعی می توان به پیش خرید یک آلبوم موسیقی اشاره کرد. هنرمند می تواند ارائه نسخه اولیه اثر خود را به عنوان پاداش به حمایت کنندگان ارسال کند و یا در نظر بگیرد که ۱۰ نفری که بیشترین حمایت از آلبوم موسیقی را داشته اند، نسخه امضا شده دریافت می کنند و یا با آن ها در لایو اینستاگرام مصاحبه می شود!‌

انواع تامین مالی جمعی، نوع سه: مبتنی بر سهام 


در این نوع از انواع تامین مالی جمعی که برای تامین بودجه یک طرح یا پروژه انجام می شود، فرد مشارکت کننده درواقع به امید شراکت در سود و بازدهی خروجی از پروژه وارد فرآیند تامین مالی می شود. این نوع حالت سرمایه گذاری پیدا می کند اما نه یک سرمایه گذاری تضمینی. چرا که منطقا هر پروژه ممکن است با شکست مواجه شود و در این صورت سهام داران متضرر می شوند. 

اما در صورت موفقیت، معمولا سود حاصله قابل توجه خواهد بود. 

در این روش ممکن است حقوق مختلفی به سرمایه گذاران ارائه شود. برخی ممکن است حق رای درباره پروژه و یا شرکت داشته باشند، برخی امکان خرید و فروش و برخی تنها سود سهام را دریافت کنند. 

این نوع از سرمایه گذاری و تامین مالی جمعی، پیچیدگی زیادی دارد اما می توان گفت درصورت موفقیت، یکی از پربازده‌ترین انواع سرمایه گذاری است. به دلیل پیچیدگی همچنین نیاز به نظارت قانونی دارد و به همین دلیل است که در کشور ما می توان تحت عنوان خرید و فروش سهام در بورس فعالیت کرد، اما همانطور که گفتیم این نوع سرمایه گذاری، یک سرمایه گذاری کم ریسک در بورس به حساب نمی آید و بالعکس پرریسک ترین نوع آن است. 

 

انواع تامین مالی جمعی، نوع چهار: مبتنی بر قرض (وام)


در این نوع از انواع تامین مالی جمعی، دریافت کنندگان درواقع نوعی وام با بهره از داوطلبان دریافت می کنند تا پروژه یا طرح خود را راه اندازی کنند. همچنین آن ها باید متعهد شوند که این وام به طور کامل تا پایان موعد مقرر با نرخ بهره و سود پرداخت می شود. 

پلتفرم تامین مالی جمعی زرین کراد ذیل این نوع از انواع تامین مالی جمعی فعالیت می کند. به این صورت که طرح ها و پروژه های سرمایه پذیران را با دقت و با استفاده از متخصصان بررسی می کند و در صورت تایید، آن را به مرحله مشارکت در جمع آوری سرمایه می برد. در زمان های مقرر، سود حاصل از پروژه ها به سرمایه گذاران پرداخت شده و اصل سرمایه نیز تضمین می گردد. 

برای آشنایی با ریسک های تامین مالی خواندن این مطلب به شما توصیه می شود:‌ ۵نمونه از ریسک های تامین مالی جمعی 

 

جمع بندی انواع تامین مالی جمعی 


در این مقاله با کلیات تامین مالی جمعی و چهار نوع آن که محبوبیت و رواج بیشتری دارند صحبت کردیم. 

تامین مالی جمعی از طریق سایت ها و پلتفرم ها یک روش نسبتا نوین در دنیا و ایران است اما پیش بینی شده است که به صنعتی قوی و ارزشمند تبدیل شود. 

به عنوان نمونه های موفق کراودفاندینگ در جهان می توان از کیک استارتر و ایندیگوگو یاد کرد.  

سوالات متداول 


 

آیا تامین مالی جمعی انواع خاصی دارد؟ 

بله تامین مالی جمعی محدود به یک نوع نیست و انواع تامین مالی جمعی در حال حاضر مشغول فعالیت هستند. مانند تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام، مبتنی بر پاداش، مبتنی بر وام و مبتنی بر اهدا که هرکدام ساز و کار و اهداف خاص خود را دارند. 

پلتفرم های تامین مالی جمعی در ایران از کدام نوع آن هستند؟ 

در حال حاضر پلتفرم هایی که به عنوان تامین مالی جمعی و تحت نظارت فرابورس مشغول فعالیت هستند، در میان انواع تامین مالی جمعی از نوع مبتنی بر قرض (وام) به حساب می آیند. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *