بلاگ زرین کراود

وضعیت جهانی صنعت تامین مالی جمعی

صنعت تامین مالی جمعی

مقدمه

 

مطالب این بلاگ از کتاب Advances in Crowdfunding  الهام گرفته شده است.

سرعت پیشرفت نوآوری مبتنی بر فناوری به سرعت در حال تغییر صنعت خدمات مالی است. در سرتاسر جهان، با پیشرفت‌های فناوری مالی (FinTech  ) در نحوه تعامل مردم با خدمات مالی تحولاتی صورت گرفته است، مثل : امکان پرداخت سریع‌تر، تراکنش‌های امن‌تر، رابط‌های کاربرپسند و کاهش هزینه‌ها.

سرمایه‌گذاری جمعی یا کرادفاندینگ نشان‌دهنده یک دسته از پیشرفت‌های فین‌تک است که نیازهای جذب سرمایه را از طریق راه‌حل‌های نوآورانه و دیجیتال برطرف می‌کند.

به طور خاص، صنعت تأمین مالی جمعی با جذب سرمایه و فعالیت‌های مرتبط با آن، می‌تواند به طور بالقوه دسترسی مالی را در مناطق و جمعیت‌هایی که قبلاً فاقد خدمات یا ارائه خدمات بوده‌اند را ، فعال کرده و گسترش دهد، و همچنین راه‌حل‌های جدیدی را در مناطقی که در حال حاضر توسط مؤسسات مالی سنتی ارائه می‌شود، ارائه دهد.

این فصل از کتاب Advances in Crowdfunding چندین روند بین‌المللی کلیدی مرتبط با توسعه صنعت تامین مالی جمعی را مورد بحث قرار می‌دهد، و همچنین بینش‌هایی درباره تحقیقات محدود انجام شده تا به امروز در سطح بزرگ برای توضیح چنین تحولاتی ارائه می دهیم.

به طور خاص، حقایق و ارقام ارائه شده در سرتاسر فصل از تلاش‌های تحقیقاتی انجام شده توسط مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج (CCAF) و شرکای آن استخراج شده‌اند که در مجموعه‌ای از گزارش‌های استاندارد سالانه صنعت به اوج خود می‌رسد.

صنعت تامین مالی جمعی

حجم جهانی صنعت تامین مالی جمعی

 

حجم بازار مالی جهانی کراودفاندینگ بر اساس داده های پلت فرم جمع آوری شده از بیش از ۳۰۰۰ پلت فرم منحصر به فرد در ۱۶۱ کشور طی دوره ۲۰۱۵-۲۰۱۷ برآورد شده است.

صنعت تأمین مالی جمعی «یک برنامه اینترنتی است که مالکان پروژه و حامیان بالقوه آنها را گرد هم می آورد، و همچنین تبادلات بین آنها را با توجه به انواع مدل های تجاری تسهیل می کند» .

 بازارهای کرادفاندینگ یا تحت رهبری جمعیت که حداقل تا حدی به روی حامیان فردی و سرمایه گذاران خرده باز هستند (“Crowd”).

مجموع حجم مالی جایگزین جهانی از ۱۱.۰۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۴۱۸.۵۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است. کند شدن نرخ رشد ممکن است نشان دهنده بلوغ باشد، حداقل در میان پذیرندگان اولیه خدمات تامین مالی جمعی، اما به احتمال زیاد با مسیر رشدی مرتبط است که با پایه مطلق بسیار پایین شروع شده و تنها در پنج سال به حجم قابل توجهی رسیده است.

این شکل نشان می دهد که با وجود کاهش نرخ رشد سال به سال، بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حجم بازار جهانی صنعت تامین مالی جمعی با ۴۴ درصد رشد از ۲۹۰ میلیارد دلار به ۴۱۸ میلیارد دلار رسید.

میزان رشد آینده نامشخص است، اما با توجه به فضای اصلی برای رشد در بازارهای پیشرفته تر، و همچنین این واقعیت که بسیاری از بازارهای در حال توسعه و نوظهور هنوز به طور قابل توجهی از نظر افزایش سرمایه آنلاین توسعه نیافته اند، صنعت جهانی احتمالاً حرکت خود را حفظ خواهد کرد.

آنها با یک مدل واسطه‌گری که بیشتر شبیه وام‌دهی بانکی است. با این حال، برخلاف وام دهندگان بانکی تحت نظارت، این وام دهندگان ترازنامه به سپرده ها برای تأمین مالی فعالیت وام دهی خود دسترسی ندارند. زمانی که همه مدل‌های P2P و ترازنامه به طور مشترک ۹۶ درصد از حجم سرمایه‌گذاری جمعی جهانی را در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص دادند، که نشان می‌دهد مدل‌های مبتنی بر وام‌دهی بر چشم‌انداز صنعت تامین مالی جمعی جهانی تسلط دارند.

بقیه مدل‌های سرمایه‌گذاری شامل معاملات فاکتور (۱.۸٪ از کل حجم)، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات (۰.۶٪ از کل حجم) و سرمایه‌گذاری جمعی سهام (۰.۳٪ از کل حجم) بود. همه مدل‌های سرمایه‌گذاری جمعی ۹۹.۸ درصد از حجم جهانی را تشکیل می‌دهند.

این در تضاد کامل با باور عمومی است که غالباً سرمایه‌گذاری جمعی را با مدل‌های غیرسرمایه‌گذاری مانند سرمایه‌گذاری جمعی پاداش و کمک مالی مرتبط می‌کند، که در مجموع فقط کمی بیش از ۱ میلیارد دلار ثبت شده است که تنها ۰.۲ درصد از کل حجم سرمایه‌گذاری جمعی جهانی را نشان می‌دهد.

 

صنعت تامین مالی جمعی

قطب های کراودفاندینگ

 

کل حجم سرمایه گذاری جمعی جهانی در سه کشور چین، ایالات متحده و بریتانیا هست، که به ترتیب نماینده رهبران منطقه برای منطقه آسیا-اقیانوسیه، آمریکا و اروپا هستند.

چین بزرگترین مشارکت کننده صنعت تلمین مالی جمعی در تمام سال های مشاهده شده است. در سال ۲۰۱۷، چین ۳۵۸.۲۷۵ میلیارد دلار تولید کرد که نشان دهنده ۸۶ درصد از رقم جهانی سال ۲۰۱۷ است.

ایالات متحده و کانادا به ترتیب ۴۳.۶۴۱ میلیارد دلار (یا ۱۰٪) و بریتانیا ۸.۰۱ میلیارد دلار (۲٪) از حجم صنعت تامین مالی جمعی جهانی در سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص دادند.

وقتی سه بازیگر برتر را حذف کنیم، این گروه شامل ۱۴ حوزه از اروپا، ۸ منطقه از آسیا-اقیانوسیه، ۴ منطقه از قاره آمریکا، و تنها ۱ منطقه از خاورمیانه و آفریقا در میان ۳۰ کشور برتر جهانی است.

به عنوان مثال، کانادا، استرالیا، آلمان، هلند، و ژاپن) و اقتصادهای نوظهور (مانند هند، برزیل و اندونزی)، کشورهای گروه ۸ (مانند فرانسه و ایتالیا) و اقتصادهای کوچکتر (مانند استونی، لتونی و گرجستان)، کشورهایی که دارای پیشگام مفهوم تامین مالی جمعی آنلاین (به عنوان مثال بریتانیا و ایالات متحده) و همچنین تازه واردان نسبتاً به صحنه تامین مالی جمعی (مانند لهستان و شیلی) بود.

با این حال، هنگام بررسی حجم سرانه در سال ۲۰۱۷، می‌توان یک همبستگی قوی بین توسعه اقتصادی (که توسط تولید ناخالص داخلی سرانه ارائه می‌شود) و حجم بازار سرمایه‌گذاری جمعی سرانه شناسایی کرد، که نشان می‌دهد سطوح بیشتر توسعه اقتصادی تمایل دارد با حجم سرمایه گذاری جمعی سرانه بیشتر است.

این همبستگی قابل توجه را در میان بازارهای پیشرو (به استثنای چین) نشان می دهد. چنین تحلیلی عملکردهای قوی بازار مانند استونی، لتونی و گرجستان را مشخص می کند که ممکن است اقتصادهای باز کوچکی را نشان دهند که صنعت تامین مالی جمعی و سایر اشکال تامین مالی جایگزین را به عنوان بخشی از آزادسازی بازار گسترده تر و تلاش های دیجیتالی سازی اقتصادی تایید کرده اند، و جایی که چنین خدماتی ممکن است نیازهای سرمایه را برآورده کند.

کشورهایی مانند نیوزلند، استرالیا، فنلاند، اسراییل و کره جنوبی دیگر بازیگران قوی‌تر که بازارهای مالی بالغ‌تری دارند، هستند. این فهرست همچنین شامل کشورهایی مانند سوئیس، آلمان و ژاپن می شود که همگی دارای بازارهای مالی به خوبی توسعه یافته هستند، و همچنین بازارهای نوظهوری مانند هند، اندونزی، مکزیک و برزیل، که انتظار می رود سرمایه گذاری جمعی و سایر اشکال تامین مالی جایگزین آنلاین رشد کنند.

  • با توجه به اینکه خلأهای مالی در این حوزه های مالی به خوبی توسط متصدیان فعلی تامین نمی شود. چرا برخی از کشورها در تامین مالی جمعی توسعه یافته تر از سایرین هستند؟

تحقیقات محدود تا به امروز به چندین عامل تأثیرگذار اشاره کرده است. دوشنیتسکی و همکاران در سال ۲۰۱۶ دریافتند که سطوح ایجاد پلتفرم جدید صنعت تامین مالی جمعی در روزهای اولیه صنعت در اروپا ارتباط مثبتی با اندازه جمعیت دارد. همچنین به طور مثبتی با سطوح مالکیت کسب و کار جدید و سهم پلتفرم های اداره شده توسط یک اپراتور مالی مرتبط بود، اما فقط در مورد پلتفرم های پاداش، کمک مالی و سهام.

 

صنعت تامین مالی جمعی

 

قوت حقوق قانونی از نظر حمایت از وام گیرنده و وام دهنده به طور مثبت با تشکیل پلتفرم وام دهی مرتبط است، اما به طور منفی با تشکیل پلت فرم کمک مالی و سهام مرتبط است. توسعه اقتصادی فقط با شکل گیری پلتفرم های پاداش ارتباط مثبت داشت.

تجزیه و تحلیل Hadd و Hornuf  از سطح تشکیل استارت‌آپ فین‌تک به تفکیک کشور، با استفاده از پایگاه داده Crunchbase، نشان داد که ارتباط مثبتی با توسعه اقتصادی، در دسترس بودن سرمایه خطرپذیر، سهولت دسترسی به وام‌ها، در دسترس بودن نیروی کار دارد.

زیرساخت IT خوب که با تعداد سرورهای امن و زیرساخت تلفن همراه با شماره اشتراک تلفن همراه نشان داده می شود. علاوه بر این، به‌ویژه با توجه به شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در مقوله تأمین مالی (به‌عنوان مثال صنعت تأمین مالی جمعی)، این مطالعه همچنین ارتباط مثبتی با شدت تأثیرات داخلی بحران مالی جهانی، مالی کمتر سخت‌گیرانه پیدا می‌کند.

 

مقررات، و قدرت حقوق قانونی ، صنعت تامین مالی جمعی

 

در نهایت، مطالعه راو، با استفاده از پایگاه داده CCAF، نشان می دهد که حجم ملی صنعت تامین مالی جمعی به طور مثبت با حاکمیت قانون در کشور، کیفیت مقررات آن، کنترل فساد، وجود مقررات صریح یا سفارشی تامین مالی جمعی مرتبط است.

سهولت راه اندازی کسب و کار و سودآوری مالی واسطه های مالی موجود (به عنوان مثال بخش بانکی). جالب اینجاست که نه سطح اعتماد اجتماعی به غریبه‌ها و نه تمایل مردم به ماجراجویی ارتباط قابل‌توجهی با حجم سرمایه‌گذاری جمعی ملی نداشتند.

بخش زیر روندها در بازارهای اصلی ملی و منطقه ای را ارائه می دهد. اول، از آنجایی که سه بازار ملی برتر، یعنی چین، ایالات متحده و بریتانیا، به طور مشترک ۹۷ درصد از حجم بازار جهانی را تشکیل می دهند، آنها به طور جداگانه تجزیه و تحلیل می شوند. این با ارائه روندهای منطقه ای در سه منطقه اصلی، یعنی منطقه آسیا-اقیانوسیه، اروپا و آمریکای لاتین دنبال می شود.

 

نقش چین در صنعت تامین مالی جمعی

 

چین تا حد زیادی رهبر بازار جهانی است و به تنهایی ۸۵ درصد از حجم جهانی را به خود اختصاص داده است. فعالیت‌های وام‌دهی مصرف‌کننده P2P تحت سلطه فعالیت‌های وام‌دهی مصرف‌کننده P2P است که مسئول ۶۳ درصد از کل حجم بازار ملی است، و وقتی فعالیت‌های وام‌دهی مصرف‌کننده در ترازنامه لحاظ شود، نسبت وام‌دهی مصرف‌کننده به ۶۷ درصد از حجم کل چین در سال ۲۰۱۷ افزایش می‌یابد.

پلتفرم‌های وام‌دهی تجاری نیز نقش مهمی در اکوسیستم صعنت تامین مالی جمعی چین دارند. تمام فعالیت‌های وام‌دهی مصرف‌کننده و کسب‌وکار در مدل‌های مختلف (هر دو P2P و ترازنامه) ۹۸٪ از کل حجم بازار ملی را تشکیل می‌دهند. از این نظر، فقدان قابل توجهی از تنوع مدل در چین وجود دارد، با حجم باقیمانده به شدت در اعطای وام املاک یا صنعت تامین مالی جمعی.

برجستگی فعالیت‌های وام‌دهی جمعی در چین ممکن است ناشی از عدم اطمینان مداوم و تاخیر در اجرای مقررات صنعت تامین مالی جمعی چین باشد. در حال حاضر، هیچ نهاد نظارتی روشنی در سطح ملی وجود ندارد که مسئول تنظیم نظارت بر فعالیت‌های سرمایه‌گذاری جمعی سهام باشد.

وضوح و چارچوب نظارتی برای بخش وام دهی P2P وجود نداشت، که در سال های اخیر شاهد بررسی ها و چالش های فزاینده ای بوده است. در اواخر سال ۲۰۱۶، کمیسیون تنظیم مقررات بانکی چین، قوانین موقتی را برای تنظیم صنعت وام دهی P2P، در تلاشی برای کاهش ریسک اعتباری صادر کرد.

برخلاف مدل ارتدوکس وام دهی P2P، که در آن پلتفرم به عنوان یک واسطه آگاه عمل می کند، در بسیاری از موارد در سرتاسر چین، پلتفرم های چینی با ایجاد یک «استخر سرمایه» بیشتر شبیه گیرندگان سپرده عمل می کردند، با سرمایه گذاران خرده فروشی که به طور موثر به پلتفرم وام می دادند تا نه تامین مالی وام های خاص یا بخش های وام در تلاش برای تنظیم صحیح این بخش، تنظیم‌کننده‌های چینی یک «سیستم ۱+۳» (به عنوان مثال یک روش، سه دستورالعمل) برای نظارت، مدیریت و کاهش خطرات صنعت ایجاد کردند.

در نتیجه نظارت تقویت شده، صنعت P2P چین شروع به دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نقدینگی، مسائل مربوط به ریسک اعتباری و تطبیق بهترین شیوه های جدید کرده است. علاوه بر این، با توسعه مقررات، وام دهندگان بازار چین شروع به همکاری بیشتر با بانک های سنتی از طریق مشارکت کرده اند، به طوری که ۲۸٪ تا پایان سال ۲۰۱۷ با یک بانک رابطه سپرده گذاری دارند.

بر این اساس، این احتمال وجود دارد که داده های بازار ۲۰۱۸ منعکس کننده پویایی در حال تغییر در چین باشد، جایی که احتمالاً با افزایش نظارت نظارتی، حجم به طور موقت کاهش می یابد.

همچنین مطالعه کنید: بهترین سرمایه گذاری در شرایط فعلی ایران ( سال۱۴۰۲ )چیست؟

صنعت تامین مالی جمعی

نقش ایالات متحده آمریکا در صنعت تامین مالی جمعی

 

در ایالات متحده، وام های مصرفی ترازنامه و وام های مصرف کننده P2P به ترتیب رتبه های اول و دوم را در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص دادند که مجموعا ۷۰ درصد از حجم بازار ایالات متحده را تشکیل می دادند.

با وجود تمرکز قابل توجه در این دو مدل، ۳۰ درصد باقی مانده از سهم بازار در مقایسه با چین بسیار متنوع تر است. در ایالات متحده، تنوع بیشتر در صنعت تامین مالی جمعی با حجم قابل توجهی از مدل‌های وام‌دهی تجاری، فعالیت‌های متمرکز بر املاک و مستغلات، تأمین مالی جمعی از سهام و فعالیت‌های غیرسرمایه‌گذاری مانند تأمین مالی جمعی نشان داده می‌شود.

در واقع، هر چهارده مدل موجود در طبقه‌بندی گزارش‌های CCAF در ایالات متحده حضور داشتند. اکوسیستم صنعت تامین مالی جمعی در ایالات متحده به طور قابل توجهی توسط چارچوب های نظارتی آن شکل گرفته است. به طور خاص، شرکت های آمریکایی به شدت به سرمایه گذاری نهادی، با دستورالعمل های دقیق در مورد بازاریابی و تبلیغات به سمت سرمایه گذاران خرده فروشی (نامعتبر/معتبر) متکی هستند.

قانون مشاغل، مقررات فراگیر که این چشم انداز را دیکته می کند، بسیار به سمت یک مدل واسطه/واسطه گرایش داشت. در نتیجه، جای تعجب نیست که مدل‌هایی که بر سرمایه‌گذاری نهادی تکیه می‌کنند، بخش بیشتری از این چشم‌انداز مالی جایگزین را تشکیل می‌دهند، در حالی که مدل‌هایی که برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروش مناسب‌تر هستند (مانند سرمایه‌گذاری جمعی سهام)، رشد کندتری را شاهد بوده‌اند.

به طور مشابه، یک روند اصلی ریشه‌دار در ایالات متحده، اما در سطح جهانی نیز مشهود است، افزایش نسبت حجم سرمایه‌گذاری شده توسط سرمایه‌گذاران نهادی از طریق پلتفرم‌های تامین مالی جایگزین است. سرمایه‌گذاران نهادی شامل بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های متقابل، شرکت‌های مدیریت دارایی، دفاتر خانوادگی و شرکت‌های VC/PE هستند.

در ایالات متحده، ۸۸ درصد از حجم بازار از سرمایه گذاران نهادی سرچشمه می گیرد. اگرچه تسلط سرمایه گذاری نهادی بر اساس نوع مدل متفاوت است، اما در وام های مصرف کننده P2P برجسته ترین بود.

 

نقش آسیا و اقیانوسیه، اروپا و قاره آمریکا در صنعت تامین مالی جمعی

 

با حذف سه کشور برتر (یعنی چین، ایالات متحده و بریتانیا)، حجم بازار سالانه اروپا و منطقه آسیا-اقیانوسیه (APAC) کاملا مشابه بود، در حالی که کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (LAC) ) در سال ۲۰۱۷ بسیار کمتر بودند.

منطقه APAC در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل ۸۱ درصد رشد کرد، در حالی که اروپا شاهد رشد سالانه ۶۳ درصدی بود. رشد در APAC عمدتا توسط دو کشور کلیدی، استرالیا (۱.۱۵ میلیارد دلار) و کره جنوبی (۱.۱۳ میلیارد دلار) انجام شد، که هر دو از آستانه ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ عبور کردند.

در مقابل، هیچ کشور اروپایی به تنهایی وجود ندارد که هنوز از آن عبور نکرده باشد. رقم ۱ میلیارد دلار برای پنجمین سال متوالی، فرانسه (۷۴۷.۲۷ میلیون دلار)، آلمان (۶۷۲.۷۵ میلیون دلار) و هلند (۳۱۶.۲۸ میلیون دلار) در بین سه کشور برتر اروپایی قرار گرفتند.

اگرچه کوچکتر است، اما بازار LAC در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به سرعت رشد کرده است، در حالی که بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به نرخ رشد سالانه ۱۱۱ درصدی دست یافته است.

زمانی که سودمندی صنعت تامین مالی جمعی در نظر گرفته می‌شود، فعالیت‌های تأمین مالی متمرکز بر کسب‌وکار به عنوان یک اولویت کلیدی در نظر گرفته می‌شود. در چند سال گذشته، صنعت تامین مالی جمعی به یک منبع مالی مناسب برای کارآفرینان و شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) در سطح جهانی تبدیل شده است.

در سال ۲۰۱۷، حجم بازار سرمایه‌گذاری جمعی منتسب به تأمین مالی کسب‌وکار به ۱۵۳.۲ میلیارد دلار در سطح جهان رسید، در حالی که میانگین نرخ رشد سالانه ۱۵۵ درصدی را از سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد. چین، ایالات متحده و بریتانیا با مشارکت ۳۲ درصدی، ۲ درصد، بخش عمده سرمایه‌گذاری تجاری را تامین کردند. ، و به ترتیب ۱٪.

اگرچه به صورت مطلق حجم کسب و کار در LAC با ارقام قابل مقایسه در جاهای دیگر کوچکتر است، تسلط منابع مالی کسب و کار جایگزین یکی از ویژگی های کلیدی منطقه است. در LAC، ۵۶۵.۷ میلیون دلار را می توان به جمع آوری کمک های مالی اختصاص داد که تقریباً ۸۰٪ از کل حجم را در سراسر منطقه تشکیل می دهد.

سه کشور بزرگ در تامین مالی کسب و کار شیلی، مکزیک و برزیل بودند. جای تعجب نیست که اکثر منابع مالی جایگزین مبتنی بر کسب و کار ناشی از مدل های بدهی مانند وام های تجاری P2P، تجارت فاکتور و غیره است.

همچنین مطالعه کنید: سرمایه گذاری کم ریسک، شروع مسیر رشد و پیشرفت مالی

صنعت تامین مالی جمعی

نتیجه گیری ، صنعت تامین مالی جمعی

 

ادر این مقاله ضمن ارائه روندهای کلیدی بین المللی، مروری بر وضعیت اخیر صنعت تامین مالی جمعی جهانی و همچنین ارائه برخی بینش از تحقیقات محدود انجام شده در سطح کلان برای توضیح چنین تحولاتی ارائه کرده است.

به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که تأمین مالی جمعی دیگر یک فعالیت «حاشیه‌ای» نیست، بلکه به سمت جریان اصلی حرکت کرده است. در سطح جهانی، رشد در حالی که کند می شود، در مقایسه با سایر صنایع و بخش های مالی، همچنان نشان دهنده توسعه سریع است.

در عین حال، این کاهش رشد سال به سال ممکن است نشانه های اولیه به سمت ثبات و تثبیت بازار باشد. از آنجایی که شرکت های فعلی شروع به تحکیم موقعیت خود در بازارهای مربوطه خود می کنند، سرمایه گذاری جمعی به تدریج در حال بلوغ است، حداقل در میان متحرکان و پذیرندگان اولیه بازار.

علاوه بر این، پویایی بازار که قبلاً ارائه شد نشان داد که مدل‌های وام‌دهی جمعی محبوب‌ترین شکل صنعت تأمین مالی جمعی در سراسر جهان هستند. این به لطف دیجیتالی شدن، ارتباط نزدیکی با بهره وری رو به رشد دارد که باعث دسترسی بیشتر به فرصت های مالی و سرمایه گذاری به مجموعه بزرگتری از وام دهندگان و وام گیرندگان می شود.

ترکیب کانال‌های اعتباری آنلاین جدید، رابط‌های کاربری آسان و دسترسی گسترده، به موازات ادامه بدبینی نسبت به موسسات مالی سنتی و توانایی و/یا تمایل آن‌ها برای خدمت به تمام بخش‌های جامعه تجاری، فرصتی در بازار ایجاد کرده است، که توسط پلتفرم های آنلاین از طریق انواع مدل های وام دهی جمعی تصرف شده است.

در نهایت، بررسی ما در صنعت تامین مالی جمعی همچنین نشان می‌دهد که یک بازار سرمایه‌گذاری جمعی پررونق ممکن است هم در اقتصادهای توسعه‌یافته و هم در بازارهای نوظهور ظهور کند، بدون توجه به اندازه اقتصاد یا تاریخچه پذیرش سرمایه‌گذاری جمعی.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *