بلاگ زرین کراود

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش

فهرست مطالب

معرفی

 

این محتوا برگرفته شده است از کتاب Advances in Crowdfunding است.

در دهه گذشته، جمع آوری کمک های مالی به طور چشمگیری با ظهور سرمایه گذاری جمعی تغییر کرده است. تامین مالی جمعی به عنوان “تلاش جمعی توسط افرادی که پول خود را با هم شبکه می کنند و معمولاً از طریق اینترنت جمع می کنند، برای سرمایه گذاری یا حمایت از تلاش های دیگران” تعریف می شود.

از طریق تأمین مالی جمعی، افراد می توانند در انواع مختلف پروژه ها از پروژه های کارآفرینی گرفته تا پروژه های اجتماعی مشارکت کنند. و ممکن است موانع جغرافیایی و کانال‌های سنتی جمع‌آوری سرمایه تا حدی از بین برود.

در این فصل، ما بر روی مدل تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش تمرکز می‌کنیم. از طریق تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش ، حامیان می توانند در ازای پاداش های غیر پولی مانند محصولات یا خدمات، به افراد، پروژه ها یا سازمان ها کمک مالی ارائه کنند، در حالی که درجه خاصی از خطر عدم تحویل وعده های تبلیغاتی را می پذیرند.

مانند سایر مدل‌های تامین مالی جمعی، علاوه بر اینکه یک کانال جمع‌آوری سرمایه است، تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش می‌تواند به عنوان یک ابزار بازاریابی و پایه ایجاد مشارکت نیز کار کند.

به طور خاص، از طریق مکانیسم پیش‌سفارش، کارآفرینان می‌توانند فروش خود را در مراحل اولیه ورود محصولات جدید به بازار افزایش دهند. همچنین می توان از آن برای آزمایش پتانسیل بازار محصولات جدید به منظور کاهش عدم اطمینان بازار استفاده کرد.

علاوه بر این، کارآفرینان می توانند محصولاتی را که ممکن است با درگیر کردن مشتریان برای مشارکت در فرآیند توسعه محصولات جدید، با نیازهای مصرف کنندگان مطابقت بیشتری داشته باشند، بهبود بخشند.

بنابراین، هدف این فصل بررسی اصول تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش ، به‌ویژه با توجه به تأثیرات بالقوه آن بر تأمین مالی کارآفرینی و انکوباسیون استارت‌آپ‌ها است.

همچنین مطالعه کنید: کراودفاندینگ جایگزینی برای ضرر در بورس

تعریف، مکانیسم ها و جنبه های منحصر به فرد

 

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش را می توان به عنوان آشناترین مدل تامین مالی جمعی در نظر گرفت، جایی که حامیان بدون هیچ بازده پولی در پروژه ها مشارکت می کنند.

در عوض، آنها انتظار دارند غرامت های مادی (مثلاً محصولات واقعی) و همچنین غیرمادی دریافت کنند(به عنوان مثال نامه تشکر) در ازای مشارکت آنها.

جوایزی که معمولاً در کمپین‌های تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش استفاده می‌شوند به سه دسته تقسیم می‌شوند : پیش‌سفارش، خدمات و شناسایی. به ویژه، سازندگان کمپین محصولات خود را در مکانیزم پیش‌سفارش از طریق ارائه می‌کنند که حامیان دسترسی زودهنگام به محصولات داشته باشند.

به عنوان بخشی از فرآیند، مشارکت‌کنندگان نیز محصولات را ارزیابی می‌کنند و ممکن است به سازندگان پیشنهادهای مفیدی در مورد چگونگی بهتر کردن محصولات در برآوردن نیازهایشان ارائه دهند.

شناسایی و خدمات نمونه هایی از پاداش های غیر مادی هستند. شناسایی به عنوان پاداش برای حامیان سطح ابتدایی (حامیانی که مقدار کمی پول مشارکت می کنند) اعمال می شود. در اینجا، سازندگان ممکن است نامه‌های سپاسگزاری را برای چنین حامیانی بنویسند یا نام آنها را در وب‌سایت نمایش دهند تا از مشارکت آنها قدردانی کنند.

سازندگان همچنین ممکن است به جای محصولات فیزیکی، خدمات ویژه ای را به عنوان پاداش برای حامیان ارائه دهند. نمونه هایی از این موارد ممکن است شامل اجراها و نمایش های خصوصی، تجربیات آموزشی و آموزشی، استفاده رایگان از خدمات تجاری در حال توسعه و غیره باشد.

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش یک بازار دو طرفه است .به طور خاص، سمت عرضه بازار متشکل از گروهی از حامیان است که مایل به مشارکت در کمپین های تامین مالی جمعی برای دستیابی به غرامت های مادی یا غیرمادی هستند. سمت تقاضای بازار شامل گروهی از سازندگان کمپین است که کمپین های خود را به منظور دریافت بودجه پروژه هایی که در حال توسعه هستند طراحی می کنند. این بازار دو طرفه در بیشتر موارد از طریق یک واسطه آنلاین (پلتفرم تأمین مالی جمعی) مانند zarincrowd اداره می شود.

دراین فصل، یک چارچوب برای توضیح مکانیزم تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش اعمال می شود. این شامل چهار عنصر اساسی (کمپین‌ها، سازندگان، حامیان و پلتفرم‌ها) از کل فرآیند تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش است.

 

 

 در مرحله نهایی، بسته به مکانیسم‌های مختلف (“همه یا هیچ” یا “همه چیز را نگه دارید)، پلتفرم‌ها پس از کسر حق کمیسیون خدماتشان، کل جمع‌آوری کمک مالی را به سازندگان منتقل می‌کنند. . سازندگان موظفند پروژه های خود را تکمیل کنند و پس از دریافت پول، پاداش ها را به انجام برسانند.

با این حال، با توجه به عدم قطعیت نهفته در فرآیند پس از تأمین مالی جمعی ، پلتفرم های تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش ممکن است به حامیان هشدار دهند اگر متوجه شوند که برخی از پروژه ها ممکن است طبق برنامه پیش نروند. به عنوان مثال، برخی از کمپین ها ممکن است از تاخیر در تحویل یا عدم تحویل رنج ببرند (Mollick 2014). با این حال، پلتفرم‌ها اقدامات احتیاطی قانونی در مورد چنین مشکلاتی ندارند، زیرا این مسئولیت حامیان است که قبل از مشارکت در قانون، خطرات و حقوق مصرف‌کننده‌شان را درک کنند.

 

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش , کمپین ها

 

فرآیندهای تصمیم گیری و تفکر استراتژیک مشارکت کنندگان تامین مالی جمعی عمدتاً بر اساس آنچه در کمپین های تامین مالی جمعی ارائه شده است. بنابراین، کمپین هسته اصلی چارچوب است.

در اینجا، سازندگان پروژه، کمپین‌های تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش خود را با پیروی از دستورالعمل‌های پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی و سایر منابع مشاوره طراحی می‌کنند، و اغلب بر اهمیت افشای اطلاعات برای موفقیت تأمین مالی جمعی تأکید می‌کنند.

ابتدا، خالقان پروژه باید اهداف بودجه کمپین های خود را تعیین کنند، زیرا تمام هزینه های مربوط به تحقق اهداف پروژه ها را پوشش می دهند. در اینجا، “هدف” تامین مالی به معنای مقدار پولی است که هدف آنها از طریق فرآیند تامین مالی جمعی جمع آوری می شود.

در مرحله بعد، به منظور ارائه پروژه های خود به حامیان بالقوه، خالقان پروژه ملزم به توصیف پروژه های خود به روش های جامع با ارائه اطلاعات کافی و واقعی در قالب متون، تصاویر و/یا ویدئو هستند. اطلاعات ارائه شده به پروژه و جوایز آن، پیشینه خالق(ها) و خطرات درک شده پیرامون فرآیند اجرای پروژه آینده مربوط می شود. علاوه بر این، پاداش ها نیز نقش حیاتی ایفا می کنند. قبل از راه اندازی پروژه های خود، خالقان پروژه باید طرح های پاداش خود را طراحی کنند. در طرح‌های پاداش، سازندگان مورد نیاز هستند

برای روشن کردن منافع برای حامیان بر اساس سطوح مختلف مشارکت. معمولاً یک طرح پاداش باید شامل چندین ردیف پاداش با قیمت‌های متفاوت مرتبط با هر کدام باشد. اینها اغلب به شکل تعداد متفاوتی از واحدهای محصولات، نسخه‌های مختلف محصولات مشابه، فرصت‌هایی برای همکاری‌های خلاقانه در انواع مختلف، تجربیات خلاقانه و یادگاری‌های خلاقانه بسته به سطوح مختلف مشارکت می‌آیند (Kuppuswamy and Bayus 2017).

از آنجایی که کمپین ها به صورت آنلاین طراحی و راه اندازی می شوند، حامیان باید بر اساس اطلاعات ارائه شده دریابند که در کدام کمپین ها ارزش مشارکت و میزان مشارکت را دارند. در همین حال، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی زیرساخت فنی را برای ارائه اطلاعات، تسهیل پرداخت و تعامل پیرامون کمپین‌ها به منظور تسهیل فرآیند تامین مالی جمعی فراهم می‌کنند.

 

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش , سازندگان

 

پدیدآورندگان افراد یا سازمان‌هایی هستند که پروژه‌ای نیاز به بودجه دارند، منبع اطلاعاتی درباره پروژه هستند و پس از پایان کمپین، مسئول اجرای وعده‌های کمپین هستند.

مرحله آماده سازی: قبل از راه اندازی کمپین ها، سازندگان باید ایده کسب و کار خود را با پاسخ به سوالات زیر به وضوح تعریف کنند: محصول/خدمت نهایی چیست، دامنه کلی چیست، چشم انداز کلی چیست و هدف نهایی چیست. پس از مشخص شدن همه پاسخ ها به موارد فوق، سازندگان می توانند شروع به طراحی کمپین های خود کنند. طراحی کمپین تأمین مالی جمعی باید مطابق با الزامات پلتفرم تأمین مالی جمعی دنبال شود و اغلب شامل عناصر رسانه ای متعدد و توضیحات متنی است که به مسائل مهم در مورد مفهوم، افراد پشت سر آن و طرح اجرای پروژه پاسخ می دهد. اطلاعات مربوط به مسائل حقوقی، تاریخ راه اندازی و مدت زمان باید در هنگام طراحی کمپین های تامین مالی جمعی در نظر گرفته شود.

 

مرحله آماده سازی:

 

قبل از راه اندازی کمپین ها، سازندگان باید ایده کسب و کار خود را با پاسخ به سوالات زیر به وضوح تعریف کنند، محصول/خدمت نهایی چیست، دامنه کلی چیست، چشم انداز کلی چیست و هدف نهایی چیست.

پس از مشخص شدن همه پاسخ ها به موارد فوق، سازندگان می توانند شروع به طراحی کمپین های خود کنند. طراحی کمپین تأمین مالی جمعی باید مطابق با الزامات پلتفرم تأمین مالی جمعی دنبال شود و اغلب شامل عناصر رسانه ای متعدد و توضیحات متنی است که به مسائل مهم در مورد مفهوم، افراد پشت سر آن و طرح اجرای پروژه پاسخ می دهد. اطلاعات مربوط به مسائل حقوقی، تاریخ راه اندازی و مدت زمان باید در هنگام طراحی کمپین های تامین مالی جمعی در نظر گرفته شود.

مرحله تامین مالی جمعی:

 

زمانی که ایده کسب و کار مشخص شد و کمپین طراحی شد، مرحله تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش زمانی شروع می شود که یک کمپین به طور رسمی به صورت آنلاین راه اندازی شود. کمپین در تاریخ پایان اعلام شده مدت زمان جمع آوری کمک های مالی کمپین به پایان می رسد. از دیدگاه سازنده، مرحله تأمین مالی جمعی بسیار مهم است زیرا ارتباط نزدیکی با نتایج تلاش‌های تأمین مالی جمعی دارد.

بنابراین، سازندگان باید زمان و تلاش خود را صرف ایجاد و حفظ رابطه با حامیان بالقوه و گروه‌های تخصصی به منظور ارتقاء آگاهی در مورد کمپین‌های خود کنند. علاوه بر این، برای تسهیل جمع‌آوری سرمایه، سازندگان باید اطلاعات اضافی مربوط به کمپین‌ها را از طریق تعامل با حامیان، تلاش‌های تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری به‌روزرسانی‌ها و بهبود کمپین ارائه کنند.

 

مرحله نتیجه:

مرحله نتیجه زمانی شروع می شود که مرحله تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش به پایان برسد. برای پلتفرم‌هایی که مکانیسم «همه یا هیچ» را اتخاذ می‌کنند، کل مبلغ جمع‌آوری سرمایه تنها در صورت موفقیت‌آمیز بودن کمپین به سازنده منتقل می‌شود (مبلغ نهایی جمع‌آوری سرمایه برابر است یا بیشتر از هدف جمع‌آوری سرمایه).

هزینه کمیسیون قبل از اینکه وجوه به سازنده منتقل شود، باید از کل مبلغ جمع‌آوری‌شده توسط پلتفرم کسر شود. همچنین، برای پلتفرم‌هایی که از مکانیسم «حفظ همه چیز» استفاده می‌کنند، مجموع مشارکت‌های جمع‌آوری‌شده به سازندگان منتقل می‌شود (پس از کسر کارمزد کمیسیون). برای خدمات پلت فرم) صرف نظر از اینکه اهداف جمع آوری کمک های مالی کمپین ها محقق شده است یا خیر. صرف نظر از مدل جذب سرمایه، سازندگان این مسئولیت را دارند که پروژه ها را اجرا کنند و پاداش های وعده داده شده را در بازه زمانی ذکر شده در کمپین، پس از آنها ارائه کنند. وجوه جمع آوری شده را دریافت کنید.

همچنین مطالعه کنید: راهنمای عملی به سرمایه گذاری موفق : ۵ راهبرد افزایش سود به سبک حرفه ای ها

 

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش , پشتیبانان

 

حامیان افراد یا سازمان هایی هستند که در ازای پاداش وعده داده شده، کمک های مالی برای کمپین تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش ارائه می کنند.

مرحله آماده سازی:

 

قبل از مشارکت در کمپین‌های تامین مالی جمعی، حامیان باید با مفهوم تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش آشنا شوند و مطمئن شوند که چگونه کار می‌کند، به عنوان یک هفته خطرات و مزایای مرتبط با آن.

 

مرحله تامین مالی جمعی:

 

در طول مرحله تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش ، حامیان باید بر اساس ارزیابی خود از اطلاعات ارائه شده کمپین و سطح ریسک درک شده کمپین تصمیم بگیرند که آیا و چقدر به کمپین کمک کنند. علاوه بر این، حامیان ممکن است علاقه مند باشند که به عنوان همساز کمپین های پشتیبانی شده عمل کنند.

آنها ممکن است از طریق پرسیدن سؤالات مربوط به کمپین در پلتفرم تأمین مالی جمعی یا با نوشتن نظرات مربوط به به روز رسانی کمپین با سازندگان کمپین تعامل داشته باشد تا به سازندگان در بهبود محصولات/خدمات خود کمک کند.

علاوه بر این، با تعبیه رسانه‌های اجتماعی، حامیان می‌توانند به راحتی اطلاعات کمپین را پخش کنند و کمپین‌های مورد علاقه‌شان را از طریق شبکه‌های اجتماعی آنلاین خود در فضای مجازی پخش کنند، زیرا قرار گرفتن در معرض رسانه‌های اجتماعی به طور مثبت با موفقیت کمپین مرتبط است. در واقع، تحقیقات نشان داده است که هم قصد به اشتراک گذاری اطلاعات و هم قصد مشارکت مالی منجر به رفتار مشارکت مالی واقعی می شود.

 

مرحله نتیجه:

 

برای کمپین‌هایی که بر روی پلتفرم‌هایی اجرا می‌شوند که از مکانیسم «همه یا هیچ» استفاده می‌کنند، حامیان تنها در صورت موفقیت‌آمیز بودن کمپین می‌توانند پاداش‌های خود را دریافت کنند (مبلغ جمع‌آوری سرمایه نهایی برابر یا فراتر از هدف جذب سرمایه باشد). شکست خورده است، کمک‌ها به حامیان بازپرداخت می‌شود. از نظر پلتفرم‌های “همه چیز”، حامیان بدون توجه به نتیجه کمپین، پاداش‌های خود را دریافت خواهند کرد. با این وجود، در بیشتر موارد، حامیان این کار را انجام نمی‌دهند فوراً اما در بازه های زمانی از پیش تعیین شده مورد نیاز برای تکمیل توسعه محصول، تولید و حمل و نقل، پاداش دریافت کنید.

 

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش , بستر، زمینه

 

با تعبیر از پلتفرم‌های تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش، پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی پاداش را می‌توان به عنوان یک برنامه اینترنتی تعریف کرد که سازندگان پروژه و حامیان بالقوه آنها را گرد هم می‌آورد و همچنین تبادلات بین آنها را بر اساس پاداش تسهیل می‌کند. کنوانسیون های تأمین مالی جمعی که قبلاً ارائه شد.

 

مرحله آماده سازی:

 

در مرحله آماده‌سازی، به‌عنوان واسطه‌های اطلاعاتی، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش باید میزبان جلسات آموزشی درباره تأمین مالی جمعی برای عموم باشند تا بتوانند تأمین مالی جمعی را به عموم مردم معرفی کنند. چنین تلاش هایی احتمالاً به حمایت از توسعه یک جامعه تأمین مالی جمعی کمک می کند، که ممکن است متشکل از حامیان و سازندگان آینده باشد.

از نظر حامیان، مشارکت در کمپین های تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش ممکن است مخاطره آمیز باشد. سرمایه گذاری جمعی به عنوان یک کانال جدید برای جمع آوری سرمایه، با عدم قطعیت بازار و عدم تقارن اطلاعاتی در هم پیچیده است.

برای کاهش ریسک‌های درک‌شده، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی باید یک فرآیند بررسی گسترده کمپین راه‌اندازی کنند تا بررسی کنند که آیا یک کمپین الزامات اولیه برای راه‌اندازی آنلاین را از نظر افشای اطلاعات و تأیید هویت جمع‌آوری سرمایه برآورده کرده است یا خیر.

به این ترتیب، پلتفرم‌ها می‌توانند از انتشار کمپین‌های غیرقانونی و غیراخلاقی، مانند کمپین‌های مرتبط با فعالیت‌های کلاه‌برانگیز، پول‌شویی، بودجه جنایی و تروریستی جلوگیری کنند. برای سازندگان، پلتفرم‌ها باید پیشنهادهایی در مورد تعریف، توسعه و ارائه ایده‌های تجاری سازندگان ارائه دهند و همچنین آنها را در طراحی کمپین‌های جذب سرمایه جمعی راهنمایی کنند. علاوه بر این، تمام هزینه‌های مربوط به فرآیند کمپین نیز باید از قبل برای برنامه‌ریزی مناسب بودجه کمپین برای سازندگان افشا شود.

 

مرحله تامین مالی جمعی:

 

در طول مرحله تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش ، پلتفرم های تامین مالی جمعی ممکن است به سازندگان و حامیان کمک کنند تا از طریق کانال های مختلف اطلاعات را مبادله کنند. برای مثال، پلتفرم‌ها تشویق می‌شوند تا ابزارهای پیام‌رسانی فوری، وب‌سایت‌های شبکه اجتماعی شخص ثالث و پیوندهای میکروبلاگ را در صفحات وب کمپین‌ها برای تسهیل تعامل گسترده بین سازندگان و حامیان یکپارچه کنند.

علاوه بر این، پلتفرم ها همچنین می توانند از تبلیغات کمپین ها از طریق بازاریابی آنلاین پشتیبانی کنند. پلتفرم‌ها همچنین ممکن است به‌عنوان بخشی از توصیه‌های «انتخاب کارکنان» یا در تبلیغات مستقیم برای گروه‌های علاقه‌مند خاص در میان کاربران خود، به‌طور انتخابی کمپین‌های خاصی را تبلیغ کنند. در نهایت، انطباق قانونی و اخلاقی نیز باید در مرحله تأمین مالی جمعی در نظر گرفته شود. پلت‌فرم‌ها باید هویت خود را اعمال کنند. راستی‌آزمایی حامیان برای اطمینان از شیوه‌های مشارکتی اخلاقی.

 

مرحله نتیجه:

 

 در مرحله نهایی، بسته به مکانیسم‌های مختلف (“همه یا هیچ” یا “همه چیز را نگه دارید)، پلتفرم‌ها پس از کسر حق کمیسیون خدماتشان، کل جمع‌آوری کمک مالی را به سازندگان منتقل می‌کنند. . سازندگان موظفند پروژه های خود را تکمیل کنند و پس از دریافت پول، پاداش ها را به انجام برسانند.

با این حال، با توجه به عدم قطعیت نهفته در فرآیند پس از تأمین مالی جمعی ، پلتفرم های تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش ممکن است به حامیان هشدار دهند اگر متوجه شوند که برخی از پروژه ها ممکن است طبق برنامه پیش نروند. به عنوان مثال، برخی از کمپین ها ممکن است از تاخیر در تحویل یا عدم تحویل رنج ببرند (Mollick 2014). با این حال، پلتفرم‌ها اقدامات احتیاطی قانونی در مورد چنین مشکلاتی ندارند، زیرا این مسئولیت حامیان است که قبل از مشارکت در قانون، خطرات و حقوق مصرف‌کننده‌شان را درک کنند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *