بلاگ زرین کراود

تامین مالی مبتنی بر اهدا مالی

تامین مالی مبتنی بر اهدا

فهرست مطالب

مقدمه

 

سرمایه‌گذاری جمعی به عنوان یک کانال نوآورانه برای جمع‌آوری کمک مالی، با هدف بهره‌برداری از قدرت جمعیت برای حمایت از انواع مختلف پروژه‌هایی است که ممکن است به راحتی از طریق روش‌های سنتی جمع‌آوری کمک مالی تامین نشوند.

در حوزه تامین مالی مبتنی بر اهدا، تأمین مالی جمعی با ادغام جمع‌آوری اطلاعات، مبادلات اهدایی و ارتباطات تعاملی در یک فرآیند استاندارد، فرآیند جمع‌آوری سرمایه را برای اهداف اجتماعی ساده‌تر کرده است.

این امر باعث شده است که برخی ادعا کنند که تامین مالی مبتنی بر اهدا، روش اهدای خیریه را دوباره تعریف کرده است، زیرا اهدای خیریه سنتی و تأمین مالی جمعی مبتنی بر فناوری اطلاعات را با هم ترکیب می‌کند.

در مقایسه با استراتژی های سنتی جمع آوری کمک های خیریه، تامین مالی مبتنی بر اهدا راهی برای کمک کنندگان بالقوه فراهم می کند تا به مردم دسترسی پیدا کنند.

گروه هایی که بدون محدودیت فاصله فیزیکی به کمک نیاز دارند. علاوه بر این، از منظر جمع‌آوری کمک مالی، تامین مالی مبتنی بر اهدا به کارآیی بیشتری از نظر دسترسی جغرافیایی، کاهش هزینه‌های تراکنش و هماهنگی و همچنین تعاملات غنی‌تر و مکرر می‌دهد.

در مقایسه با سایر مدل‌های تامین مالی جمعی، تامین مالی مبتنی بر اهدا یکی از کوچک‌ترین مدل‌ها از نظر حجم را در بیشتر مناطق نشان می‌دهند. در سال ۲۰۱۷، حجم تامین مالی جمعی ۲۹۰ میلیون دلار در قاره آمریکا، ۱۱۳ میلیون دلار در اروپا شامل برآورد شد، ۶۳ میلیون دلار در خاورمیانه و آفریقا، و ۵۳ میلیون دلار در منطقه آسیا-اقیانوسیه.

به جز خاورمیانه و آفریقا که کمک های مالی ۱۷ درصد از کل حجم تامین مالی جمعی را تشکیل می دهد، در سایر مناطق این مدل تنها ۱ درصد یا کمتر را نشان می دهد. بر این اساس، سهم تأمین مالی جمعی اهدایی از کل حجم تأمین مالی جمعی جهانی تنها ۰.۱ درصد است.

این حجم کم‌تر ممکن است با این واقعیت مرتبط باشد که برخلاف سایر مدل‌های تامین مالی جمعی، تامین مالی مبتنی بر اهدا شامل ارائه پاداش‌های مادی یا پولی به حامیان برای مشارکت‌هایشان نمی‌شود، از این رو دلالت بر انگیزه‌های متفاوتی برای رفتارهای مرتبط، و همچنین روابط بین جمع‌آوران سرمایه و پشتیبانان به طور خاص، گفته می‌شود که حامیان کمپین‌های تامین مالی مبتنی بر اهدا به جای پاداش‌های ملموس و پولی، انگیزه نوع‌دوستی، به رسمیت شناختن همتایان، احترام یا احترام دارند.

از این رو، برای درک بهتر رفتار سرمایه گذاران در این زمینه، و همچنین برای افزایش موفقیت کمپین‌های اهدایی، درک مکانیسم‌های کاری تامین مالی مبتنی بر اهدا مهم است.

بنابراین، هدف این بلاگ مرور دانش فعلی در مورد تامین مالی مبتنی بر اهدا، در حالی که ویژگی‌های اصلی آن، و عواملی که رفتار سرمایه گذاران را در این زمینه هدایت می‌کنند، بررسی می‌کند.

بر این اساس، ما ابتدا وضعیت فعلی و ویژگی‌های تامین مالی مبتنی بر اهدا را مورد بحث قرار می‌دهیم و جنبه‌های منحصر به فرد آن را برجسته می‌کنیم. در مرحله بعد، عوامل موفقیت کمپین های تامین مالی مبتنی بر اهدا را بررسی میکنیم.

محتوا این بلاگ برگرفته شده است از کتاب Advances in Crowdfunding است.

 

تامین مالی مبتنی بر اهدا مالی

ویژگی های تأمین مالی مبتنی بر اهدا مالی

 

تامین مالی مبتنی بر اهدا به کانال جدیدی برای ارائه حمایت پولی از طرح‌های غیرانتفاعی، اجتماعی و دیگر طرح‌ها تبدیل شده است. این یک نوع رفتار بشردوستی است که منعکس کننده یک الگوی نوظهور و نوآورانه خیریه آنلاین است.

مشابه سایر مدل‌های تأمین مالی جمعی، تامین مالی مبتنی بر اهدا از سه عنصر تشکیل شده است: مبتکران – جمع‌آورندگان کمک‌های مالی، سرمایه گذاران –  حامیان و پلتفرم‌های آنلاین.

پلتفرم‌های تامین مالی مبتنی بر اهدا، فرصت‌هایی را برای سرمایه گذاران کمک‌های مالی ارائه می‌دهند تا کمپین‌هایی را به عنوان جمع آوری سرمایه از طریق اینترنت در مدت زمان معین راه‌اندازی کنند. در مقایسه با کمک های مالی خیریه ای سنتی، با کمک فناوری اطلاعات، سرمایه‌گذاری تامین مالی مبتنی بر اهدا گفته می‌شود که هزینه‌های هماهنگی و تراکنش مرتبط با مجموعه‌های اهدایی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، تامین مالی مبتنی بر اهدا به جای جستجوی مبالغ زیاد از گروه کوچکی از سرمایه گذاران پولدار، به جمع‌آوری مبالغ کوچک از جمعیت‌های بزرگ تمایل دارد. با مشارکت سایت‌های شبکه اجتماعی، مبتکران تامین مالی مبتنی بر اهدا می‌توانند به راحتی کمپین‌های خود را برای طیف وسیع‌تری از سرمایه گذاران بالقوه پخش کنند و با چنین جمعیت‌هایی روابط اجتماعی برقرار کنند.

در حالی که تامین مالی مبتنی بر اهدا و روش سنتی مشترکات زیادی دارند، اما ممکن است به درجات مختلفی متفاوت باشند. مانند پلتفرم‌های تامین مالی مبتنی بر اهدا در اینترنت و سایت‌های شبکه اجتماعی، امکان تعامل بی‌ حد و مرز بیشتر (مانند به‌روزرسانی‌ها، نظرات، جریان‌های زنده، و غیره) بین سرمایه گذاران و پروژه نیازمند سرمایه را در طول فرآیند جمع‌آوری سرمایه فراهم می‌کنند.

و همچنین پس از آن. ترکیب تلاش‌های تبلیغاتی اختصاصی از طریق شبکه های اینترنتی، باعث انتشار اطلاعات به عموم مردم به روش‌های جدید و مؤثر کمک می‌کند، مانند تبلیغات هدفمند، که احتمال جمع‌آوری سرمایه موفق را افزایش می‌دهد. مزایای دیگر نشان دهنده کارایی بیشتر فرآیند است. اول، تامین مالی مبتنی بر اهدا  فرصت‌هایی را برای دسترسی گسترده‌تر از جنبه جغرافیایی فراهم می‌کند، جایی که کمک‌ها ممکن است از سرمایه گذاران غیر محلی بدون ارتباط قبلی جمع‌آوری شود به روشی که بسیار گران‌تر بود.

دومن، همچنین هزینه های هماهنگی و تراکنش مرتبط با جذب سرمایه ممکن است به طور قابل توجهی با استفاده از ابزارهای پیشرفته ICT (مانند تعاملات آنلاین به موقع، سیستم های پرداخت دیجیتال و موبایل و غیره) کاهش یابد. و سوم، تامین مالی مبتنی بر اهدا همچنین فرصت‌هایی را برای بهره‌گیری از سرمایه گذاران فعال‌تر فراهم می‌کند که ممکن است به‌جای منتظر ماندن منفعلانه برای فرصت‌ها، فعالانه به دنبال فرصت‌هایی برای مشارکت در اهداف در پلتفرم‌های تامین مالی مبتنی بر اهدا باشند، و همچنین آستانه پایین‌تری را برای خود فراهم می‌کند. مشارکت و کنشگری، که حامیان را ملزم می کند که به سادگی کمپین را با شبکه های خود به اشتراک بگذارند و اغلب از طریق یک کلیک یک دکمه.

مطالعه کنید : راهنمای عملی به سرمایه گذاری موفق : ۵ راهبرد افزایش سود به سبک حرفه ای ها

 

تامین مالی مبتنی بر اهدا

عوامل موفقیت کمپین های تامین مالی مبتنی بر اهدا مالی

 

از آنجایی که تامین مالی مبتنی بر اهدا نوع خاصی از اهدای خیریه است، برخی از عواملی که به عنوان مؤثر بر جمع‌آوری موفقیت آمیز کمک مالی در اعطای خیریه سنتی شناخته شده‌اند، ممکن است در تامین مالی جمعی مبتنی بر کمک مالی نیز موثر باشند.

تحقیقات در مورد تمایل اهداکننده برای اهدا در زمینه اهدای خیریه سنتی معمولاً با جهت گیری و گرایش های نوع دوستانه همراه است. اهداکنندگان با احساس همدلی خود نسبت به اهداف خیریه خاص تشویق می شوند که در عین حال نشان دهنده وضعیت عاطفی افراد می باشند.
بررسی متون اخیر توسط بعضی افراد شش متغیر پایدار را شناسایی کرده است که بر  تامین مالی مبتنی بر اهدا موفقیت آمیز در مطالعات متعدد تأثیر می گذارد.

اولاً مبلغ تعیین‌شده برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به طور مثبت با موفقیت مرتبط است، و نشان می‌دهد که هر چه هدف بالاتر باشد، احتمال موفقیت در تامین مالی مبتنی بر اهدا بیشتر است.

دوم، گنجاندن یک ویدیو در مواد کمپین با موفقیت بیشتری در مقایسه با کمپین‌های اهدایی که شامل ویدیو نمی‌شوند، همراه است. این یافته با کاهش تلاش‌های شناختی مورد نیاز برای پردازش اطلاعات کمپین مرتبط بود، که در تسهیل کمک‌های مالی مؤثر است.

سوم، خالقان زن کمپین نسبت به سازندگان مرد کمپین با موفقیت بیشتری همراه هستند، که ممکن است به نیازهای مالی کم‌تر و ظرفیت‌های اجتماعی بهتر زنان مرتبط باشد که ناشی از همدلی و تمرکز رابطه است.

چهارم، در دسترس بودن سرمایه اجتماعی سرمایه‌گذاران که توسط اندازه شبکه اجتماعی منعکس می‌شود، نیز به طور مثبت با موفقیت کمپین های تامین مالی مبتنی بر اهدا مرتبط است.

پنچم، کمپین‌هایی که هدفشان پروژه‌های آموزشی است، احتمالاً کمک‌های مالی را برای مقاصد دیگر دریافت می‌کنند.

و ششم سرانجام، سطح بلوغ پلتفرمی که کمپین‌ها در آن منتشر می‌شوند نیز به طور مثبت با موفقیت مرتبط است، که نشان می‌دهد کمپین در پلت‌فرم‌های بالغ‌تر احتمالاً شانس موفقیت در تأمین مالی را افزایش می‌دهد.

با این وجود، اینها هنوز هم انتخاب های قطعی را نشان نمی دهند، زیرا تحقیقات در مورد عوامل موفقیت در تأمین مالی مبتنی بر اهدا محدود و عمدتاً اکتشافی باقی مانده است. به موازات مطالعاتی که درباره تأثیر عوامل مربوط به کمپین، جمع آوری کمک مالی یا پلتفرم ها تأمین مالی مبتنی بر اهدا را بررسی می کنید، به تدریج یک خط تحقیق اضافی در مورد رفتار اهداکنندگان پدید آمده است. مطالعاتی را که رفتار اهداکننده را بررسی می‌کنند در بخش‌های زیر مرور می‌کنیم. 

مطالعه کنید : سرمایه گذاری با ضمانت بانکی ، مطئمن و قابل اعتماد

 

رفتار اهداکنندگان در تأمین مالی مبتنی بر اهدا

 

اینکه چرا افراد باید در کمپین های تامین مالی مبتنی بر اهدا مشارکت کنند، به عنوان یک سوال تحقیقاتی جالب و مهم شناسایی شده است. زیرا مشارکت در زمینه تامین مالی مبتنی بر اهدا ممکن است با مدل‌های دیگر تامین مالی متفاوت باشد.

این در درجه اول به این دلیل است که، در حالی که سایر مدل‌های تامین مالی جمعی، پاداش‌های مادی یا پولی را برای مشارکت افراد ارائه می‌دهند، تامین مالی مبتنی بر اهدا چنین پاداش‌هایی را ارائه نمی‌کند. بر این اساس، تحقیق در مورد رفتار اهداکنندگان در زمینه تامین مالی مبتنی بر اهدا به رفتار نوع دوستانه ناخالص شامل پاداش‌های نامشهود اشاره کرده است که ممکن است انگیزه‌های بیرونی و درونی خاصی را برآورده کند.

 

تامین مالی مبتنی بر اهدا

نوع دوستی و انفاق

 
نوع دوستی اغلب برای توضیح رفتار خیرخواهانه افراد استفاده می شود و موقعیتی را توصیف می کند که در آن افراد سعی می کنند به دیگران کمک کنند، حتی اگر به هزینه شخصی باشد. این انگیزه برای افزایش رفاه فرد دیگر است که با خودگرایی، انگیزه افزایش رفاه خود در تضاد است.
نوع دوستی را می توان از طریق دو بعد مختلف توضیح داد: بعد تعاملی و خود کنشی. از یک سو، بعد تعاملی نوع دوستی نشان می دهد که رفتار نوع دوستانه افراد را می توان به صورت عقلانی توضیح داد. چنین رویکردی استدلال می‌کند که رفتار نوع‌دوستانه با پاداش‌های خارجی تاخیری مانند عمل متقابل، لذت جانشین و پیامدهای مبتنی بر انتخاب طبیعی ایجاد می‌شود.
از سوی دیگر، بعد خود کنشی نوع دوستی به طور هنجاری تثبیت شده است. از این رو، بعد خود کنشی مبتنی بر پاداش های بیرونی تاخیری نیست، بلکه بر ویژگی های رفتار نوع دوستانه مانند هنجارها، ساختارهای ذهنی و فرهنگ استوار است.
 
به نظر می رسد هنگام بررسی تحقیقات حفظ نوع دوستی در زمینه تأمین مالی جمعی کمک ها، بیشتر مراجع بر بعد خود کنشی رفتار نوع دوستانه تکیه دارند. بعد خود کنشی نوع دوستی شامل نوع دوستی محض، درخشش گرم و نوع دوستی ناخالص است. در اینجا نوع دوستی افراد اهداکننده را توصیف می کنیم زیرا می تواند وضعیت دشوار گیرندگان را بهبود بخشد.
پاداش‌های بیرونی مانند مزایای لذت‌بخش و اثرات گرم درخشش ممکن است رفتار اهداکنندگان نوع‌دوستی خالص را توضیح ندهند. اهداکنندگان نوع دوستی خالص مبتنی بر نتیجه هستند و در درجه اول به میزانی که یک علت مستحق حمایت است توجه دارند.
اثر طرز فکر گرم به موقعیتی اشاره دارد که در آن افراد از کمک به دیگران لذت و رضایت را تجربه می کنند. چنین حس‌هایی از لذت و رضایت ذهنی به افزایش عزت نفس افراد کمک می‌کند و همچنین توضیح می‌دهد که چرا افرادی با طرز فکر گرم در حالی که می‌توانند «رایگان استفاده» کنند و منتظر بمانند، به اعمال نوع دوستانه ادامه می‌دهند. طرز تفکر گرم مبتنی بر همدلی است. اهداکنندگان از طریق تعامل اهداکننده- گیرنده از نظر روانی اجتماعی با گیرندگان در ارتباط هستند، که فرآیندی است که در آن همدلی تمایل به تقویت احساسات مثبت ناشی از کمک به دیگران یا احساس گناه هنگام امتناع از کمک دارد.
در چنین مواردی، اهداکنندگان ممکن است نسبت به دلایل خاصی احساس همدردی کنند، که ممکن است در کمپین‌های تأمین مالی مبتنی بر اهدا توصیف شود و در عین حال رفتار اهدایی را تحریک می‌کند که احساس رضایت و شادی آنها را از حمایت از این علل افزایش می‌دهد.
اگرچه، نوع دوستی خالص مبتنی بر نتیجه و درخشش گرم وابسته به همدلی، بینش های ارزشمندی برای درک رفتار خیریه شخصی ارائه کرده است، برخی استدلال می کنند که بخشش نوع دوستانه همیشه توسط نوع دوستی ناخالص ایجاد می شود.
نوع دوستی ناخالص به موقعیتی اشاره دارد که در آن ترکیبی از نوع دوستی خالص و درخشش گرم بر رفتار افراد تأثیر می گذارد. و هنگام بررسی ادبیات محدود در مورد انگیزه و رفتار اهداکنندگان به‌ویژه در زمینه تأمین مالی مبتنی بر اهدا، به نظر می‌رسد که نویسندگان اغلب رفتار اهداکنندگان را با نوع‌دوستی ناخالص توضیح می‌دهند.
 

ایجاد انگیزه در تامین مالی مبتنی بر اهدا

 

در تامین مالی مبتنی بر اهدا  ایجاد انگیزه، رفتار انسان را هدایت و تحریک می کند و به عنوان موتوری برای ارضای نیازهای فیزیولوژیکی در نظر گرفته می شود و در عین حال میزان حرکت فرد را برای انجام یک عمل خاص نشان می دهد.

بر اساس تئوری، انگیزه ها ممکن است درونی یا بیرونی طبقه بندی شوند، و همچنین به صورت فردی یا اجتماعی. یکی از نظریه‌های انگیزشی برجسته، «نظریه خودتعیین‌گری» (SDT) است که رفتار خودانگیخته یا خود تعیین‌کننده فرد را بررسی می‌کند.

به این ترتیب، چارچوب مفصلی برای تمایز بین انگیزه‌های درونی و بیرونی ارائه می‌کند، در حالی که اذعان می‌کند که ماهیت تقویت‌کننده متقابل آن‌ها بر نیات رفتاری افراد نیز تأثیر می‌گذارد. انگیزه درونی از لذت ذاتی فرد از انجام کاری ناشی می شود و انگیزه بیرونی از نتیجه جداشدنی انجام کاری ناشی می شود.

به لطف جذابیت و پذیرش گسترده‌اش، این طبقه‌بندی در ادبیات قبلی تامین مالی جمعی نیز به کار گرفته شده است. برخی از مطالعات نشان داده اند که بخشش خیریه می تواند ناشی از انگیزه های بیرونی مانند رضایت از قهرمانی شخصی و کفاره شخصی گناهان باشد.

با این حال، شواهد در رابطه با تأمین مالی مبتنی بر اهدا، عمدتاً نشان می‌دهد که انگیزه‌های درونی بر چنین رفتاری غالب است. به طور خاص، مشخص شد که افراد به منظور کمک به دیگران، حمایت از اهداف یا بخشی از یک جامعه در تأمین مالی مبتنی بر اهدا مشارکت می‌کنند.

اینها ممکن است ناشی از احساس همدلی، همدردی، دلتنگی، تعامل متقابل یا بزرگداشت باشد، که ممکن است احساسات مثبت را با رفتار مشارکتی افزایش دهد. چنین احساسات مثبت ممکن است نشان دهنده پاداش های نامشهود در قالب احساس لذت، شایستگی و استقلال باشد.

چنین انگیزه هایی ممکن است رفتار اهداکننده را توضیح دهند، که شامل غرامت مادی نیست. علاوه بر این، در یک مطالعه نشان داده است که ارائه پاداش‌های بیرونی در کمپین‌های اجتماعی، انگیزه‌های ذاتی اهداکنندگان را برای کمک مالی در زمینه تامین مالی مبتنی بر اهدا کاهش می‌دهد.

انگیزه فردی با تمایل افراد بدون توجه به وجود یک گروه اجتماعی ایجاد می شود. در مقابل، انگیزه اجتماعی از حضور یک گروه اجتماعی سرچشمه می‌گیرد و کنش‌های فردی توسط گروه اجتماعی آغاز می‌شود. علاوه بر این، هنگام ترکیب ابعاد درونی و بیرونی با ابعاد فردی در مقابل اجتماعی انگیزه، چهار زیرمجموعه پدیدار می شود:

انگیزه فردی- بیرونی، انگیزه فردی- درونی، انگیزه اجتماعی- بیرونی، و اجتماعی. -انگیزه درونی. در سطح فردی، انگیزه بیرونی به تمایل به دستیابی به یک نتیجه خاص از طریق انجام کاری اشاره دارد و انگیزه درونی به رضایت شخصی فرد از انجام کاری مربوط می شود.

در سطح اجتماعی، انگیزه اجتماعی- بیرونی افراد مربوط به پیام دادن به انطباق با انتظارات گروه از نظر عمل فراتر از کلمات است و انگیزه درونی اجتماعی مربوط به دستیابی به احساس تعلق به جمعی از افراد همفکر است.
از نظر تأمین مالی مبتنی بر اهدا، انگیزه های اهداکنندگان مانند کمک به دیگران و اهداف حمایتی معمولاً فردی است. به عنوان مثال، افراد ممکن است به کمپین های تأمین مالی مبتنی بر اهدا کمک مالی کنند، زیرا آنها نسبت به کمپین ها احساس اشتیاق دارند.

علاوه بر این، برخی از اهداکنندگان دارای انگیزه اجتماعی هستند. آنها برای دستیابی به تعلق اجتماعی و به رسمیت شناختن همتایان کمک مالی می کنند. در اینجا، اهداکنندگان کمک می کنند زیرا می خواهند بخشی از خیریه باشند، جامعه تامین مالی جمعی و آنها از تعامل و همکاری با جامعه لذت می برند.

 

تامین مالی مبتنی بر اهدا

نتیجه، تامین مالی مبتنی بر اهدا

 

علیرغم نشان دادن سهم کمی از حجم سرمایه‌گذاری جمعی در جهانی، تامین مخالی جمعی مباتی بر اهدا یک مدل منحصربه‌فرد برای حمایت از طیف وسیعی از اهداف اجتماعی و خیریه است، در حالی که به جمع‌آورندگان کمک اجازه می‌دهد تا از مزایای ارائه شده توسط راه‌حل‌های ICT برای تلاش‌های مؤثرتر و کارآمدتر برای جمع‌آوری سرمایه نسبت به روش‌های سنتی استفاده کنند.

این بلاگ دانش حاصل از تحقیقات محدود موجود در زمینه تامین مالی جمعی کمک های مالی را بررسی کرده است. ما انگیزه‌های مشارکت‌کنندگان را برای اهدای بودجه به کمپین‌هایی که ناشی از نوع‌دوستی ناخالص است، برجسته کرده‌ایم، در حالی که اذعان داشتیم که بیشتر کارها بر انگیزه‌های درونی چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی تأکید دارند.

علاوه بر این، محرک های موفقیت کمپین های تامین مالی جمعی با توجه به عواملی در سطوح جمع آوری کمک مالی، کمپین و پلتفرم ارائه شده است. با این وجود، تأمین مالی مبتنی بر اهدا همچنان یک زمینه مطالعه نشده با فضای زیادی برای کاوش بیشتر است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *