بلاگ زرین کراود

با سرمایه گذاری در سکوی تامین مالی جمعی،شما هم می‌توانید سرمایه گذار بهترین استارتاپ‌ها باشید

سکوی تامین مالی جمعی

چه چیزی بهتر از اینکه شما در طرح هایی سرمایه گذاری کنید که چندین بار توسط متخصصان و سرمایه گذاران با تجربه ارزیابی شده‌اند؟

اگر به دنبال فرصت‌های سرمایه گذاری جدید هستید، سکوی تامین مالی جمعی زرین کراود می‌تواند به عنوان یک گزینه جذاب برای شما باشد.

سکوهای تامین مالی جمعی به شما اجازه می‌دهند تا با سرمایه گذاری در پروژه‌های مختلف، به دنبال بازدهی بالا و مطمئن باشید. همچنین، با سرمایه گذاری در پروژه‌های مختلف، می‌توانید به پشتیبانی از کارآفرینان و شرکت‌های نوپا کمک کنید و به رشد اقتصادی کشور هم کمک کنید.

سکوی تامین مالی جمعی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که با جذب سرمایه از جامعه، به منابع مالی بیشتری دسترسی پیدا کنند و در عین حال به سرمایه گذاران نیز فرصت سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با سود بالا و ایده‌های نوین را می‌دهند.

با توجه به تحولاتی که در صنعت بانکداری و مالی اتفاق افتاده است، این سکوها نیز به دلیل فعالیت‌هایشان در بستر آنلاین و ارائه خدماتی همچون تسهیل پرداخت آنلاین، به یکی از مهمترین ابزارهای جذب سرمایه در دنیای امروز تبدیل شده‌اند.

 در این مقاله از وبلاگ زرین کراود، تمام چیزی که شما باید درباره ی سکوی تامین مالی جمعی بدانید را به شما میگوییم.

فهرست محتوا

  • معرفی سکوی تامین مالی جمعی
  • نحوه عملکرد سکوی تامین مالی جمعی برای سرمایه گذاران
  • چرا سکوی تامین مالی جمعی برای سرمایه گذاران جذاب هستند؟
  • چگونه می‌توانید در سکوی تامین مالی جمعی شرکت و سرمایه گذاری کنید؟
  • تفاوت سرمایه گذاری در سکوی تامین مالی جمعی با سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه
  • راهنمایی‌هایی برای سرمایه گذاری موفق در سکوی تامین مالی جمعی
  • معرفی سکوی تامین مالی جمعی زرین کراود

معرفی سکوی تامین مالی جمعی

سکوی تامین مالی جمعی

سکوی تامین مالی جمعی یا به انگلیسی Crowdfunding Platforms، یک شکل جدید از تامین مالی است که در آن یک گروه از افراد با هم کمک مالی می‌کنند تا یک پروژه، کسب‌وکار یا ایده راه‌اندازی شود و یا به بلوغ برسد. این سکوها برای پروژه‌های مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی، خیریه، فناوری، شرکتی، سرمایه گذاری و … استفاده می‌شوند.

در این سکوها، فرد یا گروهی که پروژه راه‌اندازی می‌کند، یک صفحه وب برای پروژه خود می‌سازد و جزئیات پروژه را برای مخاطبان ارائه می‌دهد. سپس از سایت برای جمع‌آوری وجوه استفاده می‌کند.

پلتفرم تامین مالی جمعی پس از بررسی صحت و اعتبار پروژه، آن را در سایت خود قرار می‌دهد و به اطلاع عموم می‌رساند. سپس هر کسی که تمایل دارد می‌تواند مبلغی را به پروژه دهد و یا سهمی در آن بخرد.

سکوی تامین مالی جمعی به عنوان یک ابزار مالی جدید، به شرکت‌ها و کارآفرینان اجازه می‌دهد تا از تأمین مالی مستقل از بانک‌ها و سرمایه گذاران سنتی بهره ببرند و برای معرفی محصولات خود از قدرت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بهره گیرند.

همچنین برای سرمایه گذاران نیز فرصتی است تا به صورت مستقیم و بدون واسطه در پروژه‌های مورد علاقه خود سرمایه گذاری کنند و با کمک خود به رشد ایده‌ها و کسب‌وکارهای نوپا کمک کنند.

 درباره ی کراودفاندینگ بیشتر بخوانید: 

کراودفاندینگ چیست؟ ۵ مزیت برتر کراودفاندینگ در سرمایه گذاری

نحوه عملکرد سکوی تامین مالی جمعی برای سرمایه گذاران

عملکرد سکوی تامین مالی جمعی

سکوی تامین مالی جمعی از طریق اینترنت فضایی را برای ارتباط بین سرمایه گذاران و کارآفرینان فراهم می‌کند و معمولاً در قالب وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا پلتفرم‌های دیجیتالی عرضه می‌شوند.

عملکرد سکوی تامین مالی جمعی معمولاً به این صورت است که کارآفرین یا صاحب پروژه با ارائه ایده‌ی خود در سکو ثبت‌نام می‌کند و می‌تواند برای جذب سرمایه گذاران مبالغی را به عنوان پاداش برای حمایت از پروژه‌اش تعیین کند.

سپس سرمایه گذاران با دیدن پروژه و شناختن جزئیات آن، می‌توانند در صورت تمایل، مبالغ مورد نظر خود را به عنوان سرمایه گذاری در پروژه واریز کنند.

به زبان دیگر،سکوی تامین مالی جمعی به شکلی صورت می‌گیرد که در آن یک سرمایه‌گذار (فرد یا شرکت) پول خود را به یک پلتفرم آنلاین مانند زرین کراود و Kickstarter و… می‌دهد. سپس این پلتفرم‌ها پروژه‌هایی را به شرح زیر برای جمع‌آوری سرمایه‌ی نقدی از سرمایه‌گذاران، باید ارائه دهند:

۱- توضیح کاملی در مورد محصول یا خدماتی که قصد دارند در قالب پروژه خود ارائه کنند.

۲- هدف مالی پروژه: مبلغی که برای رسیدن به هدف مورد نظر لازم است.

۳- جوایزی که به سرمایه‌گذاران برای حمایت از پروژه ارائه می‌شود. این جوایز می‌توانند شامل تخفیف‌ها، محصولات رایگان یا حتی به عنوان یک سهامدار در پروژه حضور داشتن باشد.

سپس سرمایه گذاران با در نظر گرفتن این موارد، تصمیم می‌گیرند که آیا به پروژه حمایت مالی خواهند کرد یا نه.

در صورتی که پروژه توسط سرمایه گذاران به هدف مالی خود برسد، سپرده شده‌ی مبلغ به صاحب پروژه داده می‌شود و در صورتی که به هدف نرسد، پول به سرمایه گذاران بازگردانده می‌شود.

در بعضی از سکوهای تامین مالی جمعی، محدودیت زمانی نیز برای حمایت از پروژه تعیین می‌شود و در صورتی که تا زمان مشخص شده مبلغ کافی جمع نشده باشد، تمام واریزی‌های صورت گرفته به سرمایه گذاران برگردانده می‌شود.

با این روش، سرمایه گذاران می‌توانند به صورت جمعی در پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری کنند و از سود حاصل شده از پروژه بهره‌مند شوند. همچنین، شرکت‌ها و شخصی که پروژه را شروع می‌کنند، به راحتی می‌توانند به تامین مالی مورد نیاز خود برای پروژه دست یابند.

درباره ی سرمایه گذاری های معاف از مالیات بیشتر بخوانید:

معرفی سرمایه گذاری معاف از مالیات با سود ماهیانه و سالیانه

چرا سکوی تامین مالی جمعی برای سرمایه گذاران جذاب هستند؟

سکوی تامین مالی جمعی

سکوی تامین مالی جمعی به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا در کنار سوددهی، به دنبال اهداف اجتماعی و محیطی نیز بگردند و با انتخاب پروژه‌هایی با اهداف پایدار و اجتماعی قوی، به بهبود وضعیت اجتماعی و محیطی نیز کمک کنند.

صندوق تامین مالی جمعی به عنوان یک روش نوین سرمایه‌گذاری، جذابیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران دارد که در زیر به برخی از این جذابیت‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. کاهش ریسک: سرمایه گذاری در سکوی تامین مالی جمعی به دلیل توزیع ریسک بین چندین سرمایه‌گذار، ریسک سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد.
  2. تنوع در سرمایه‌گذاری: با سرمایه گذاری در سکوی تامین مالی جمعی، سرمایه گذاران می‌توانند سرمایه خود را در یک مجموعه متنوع از پروژه‌ها، شرکت‌ها، املاک و مستغلات و دیگر دارایی‌های سرمایه‌ای پراکنده کنند. این باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری و افزایش احتمال سودآوری برای سرمایه گذاران می‌شود
  3. حداقل سرمایه گذاری: در بسیاری از سکوهای تامین مالی جمعی، حداقل میزان سرمایه گذاری بسیار کمتر از حداقل سرمایه‌گذاری در بورس یا صندوق‌های سرمایه گذاری مشابه است. این باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با بودجه کمتر نیز بتوانند در این سکوها سرمایه‌گذاری کنند.
  4.  شفافیت و شناسایی آسان: سکوی تامین مالی جمعی شفافیت بالایی دارد و اطلاعات مربوط به پروژه‌های قابل سرمایه گذاری به آسانی در دسترس سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

درباره بهترین سرمایه گذاری میان مدت بیشتر بخوانید.

بهترین سرمایه گذاری میان مدت برای کسب سود در سال ۱۴۰۲

چگونه می‌توانید در سکوی تامین مالی جمعی شرکت و سرمایه گذاری کنید؟

برای شرکت در یک سکوی تامین مالی جمعی، سرمایه گذاران ابتدا باید به عنوان عضو در سکو ثبت‌نام کنید. سپس می‌توانید به صفحات پروژه‌های مختلف در سکوی تامین مالی جمعی مراجعه کنید و سپس مبلغ سرمایه گذاری خود را تعیین کرده و به آسانی مبلغ مدنظر خود را وارد طرح کنید. 

  1. انتخاب پروژه: پس از انتخاب سکو، باید پروژه‌ای را که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید، انتخاب کنید. این پروژه باید دارای شرایطی باشد که سودآوری بالایی داشته باشد.
  2. مطالعه شرایط: در این مرحله باید شرایط سرمایه گذاری در پروژه را به دقت بررسی کنید. این شرایط شامل مبلغ سرمایه گذاری، زمان بازگشت سرمایه، درصد سود، شرایط قرارداد و موارد دیگر است.
  3. سرمایه گذاری: پس از بررسی شرایط، در صورتی که از سرمایه گذاری در پروژه مطمئن هستید، می‌توانید سرمایه گذاری خود را انجام دهید.
  4. پایش سرمایه گذاری: پس از سرمایه‌گذاری در پروژه، باید به پایش سرمایه گذاری خود بپردازید و از وضعیت پروژه طی زمان اطمینان حاصل کنید. در صورت بروز مشکل در پروژه، باید به مسئولین سکو تماس بگیرید تا راه حل مناسبی برای حل مشکل پیدا کنید.

در این مرحله، می‌توانید انتخاب کنید که سرمایه گذاری شما به چه صورتی صورت گیرد؛ برای مثال می‌توانید از بین پروژه‌های مختلف انتخاب کنید یا می‌توانید مبلغ سرمایه‌گذاری خود را در یک پروژه خاص قرار دهید.

بعد از این مراحل، می‌توانید نتیجه سرمایه گذاری خود را پیگیری کنید و درآمد خود را ببینید. این سکوها عموماً درآمد سرمایه گذاران را به دو صورت تقسیم سود و سود سرمایه گذاری بازپرداخت می‌کنند.

در تقسیم سود، سود پروژه‌های مختلف به سرمایه گذاران تعلق می‌گیرد و به صورت متناسب با سهم هر سرمایه‌گذار تقسیم می‌شود. در سود سرمایه گذاری بازپرداخت، سرمایه‌گذار بعد از اتمام پروژه، مبلغ سرمایه گذاری خود را همراه با سود از طریق سکو دریافت می‌کند.

دریاره ی پروژه های تامین مالی جمعی بیشتر بخوانید: پروژه های تامین مالی جمعی در ایران، بهترین سرمایه گذاری سال ۱۴۰۲

تفاوت سرمایه گذاری در سکوی تامین مالی جمعی با سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه

سرمایه گذاری در سکوی تامین مالی جمعی

سکوی تامین مالی جمعی (Crowdfunding Platforms)، بورس و بازار سرمایه (Stock Market)، هر سه به عنوان روش‌هایی برای سرمایه گذاری در دسترس هستند. با این حال، هر یک از این روش‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند.

در ادامه تفاوت‌های اصلی بین سرمایه گذاری در صندوق تامین مالی جمعی با سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه را بررسی می‌کنیم:

  • انحصار: سکوی تامین مالی جمعی معمولاً به عنوان یک روش جایگزین سرمایه‌گذاری در بورس و بازار سرمایه پیشنهاد می‌شود و در نتیجه برخی از فرصت‌های سودآور در این بازارها را از دست می‌دهند. از طرفی، بورس و بازار سرمایه برای سرمایه گذاری در سهام، اوراق بهادار و اموال دیگر به‌صورت انحصاری محدود نیستند.
  • تنوع: در بازار سرمایه و بورس، سرمایه گذاران می‌توانند در سهام، بانکداری، بیمه و دیگر بخش‌های اقتصادی سرمایه گذاری کنند و دارای گزینه‌های بیشتری هستند. در عوض، در سکوی تامین مالی جمعی، ممکن است تنها یک نوع از سرمایه گذاری وجود داشته باشد.
  • دسترسی به فرصت‌های سرمایه گذاری بزرگتر: سکوی تامین مالی جمعی به سرمایه گذاران اجازه می‌دهند تا با سرمایه کم و زیاد در پروژه‌های بزرگتر و گاهی اوقات متنوع تری سرمایه گذاری کنند که برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه یا بورس به صورت فردی، قابلیت دسترسی ندارند.
  • هزینه‌های سرمایه گذاری: سرمایه گذاری در سکوی تامین مالی جمعی، هزینه‌های نسبتاً کمتری را در مقایسه با سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه دارد. به عنوان مثال، هزینه‌های مدیریتی، حقوق و کارمزد‌ها در صندوق‌های سرمایه گذاری جمعی نسبت به شرکت‌های مدیریتی بورس کمتر است.

به‌طور کلی، سرمایه‌گذاران در سکوی تامین مالی جمعی می‌توانند به عنوان سرمایه گذاران فردی و یا سازمانی در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و کنترل بیشتری بر ریسک و بازده سرمایه گذاری خود داشته باشند، در حالی‌که در بورس به صورت خرید و فروش اوراق بهادار و سهام شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌کنند.

درباره ی بهترین سرمایه گذاری با سود ۵۰ درصد بیشتر بخوانید.

بررسی پروژه های موفق تامین مالی جمعی در دنیا

پروژه های موفق در کراودفاندینگ

تامین مالی جمعی یک روش نوآورانه برای جمع‌آوری سرمایه از طریق مشارکت عمومی در پروژه‌های مختلف است.

“تامین مالی جمعی در کشور های توسعه یافته محبوبیت بسیاری دارد به طوری که در یکی از پلتفرم ها در کشور آلمان، بعد از انتشار طرح برای جذب سرمایه، تنها ۸ دقیقه طول کشید تا سرمایه درخواستی کسب و کار و طرح تامین شود.”

این روش در سال‌های اخیر در دنیا و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفته است و موفقیت‌های بسیاری را به همراه داشته است.

در ایران نیز به تازگی این روش محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این در زیر به بررسی برخی از پروژه‌های موفق تامین مالی جمعی در دنیا می‌پردازیم:

  1. Pebble Time: شرکت Pebble Time در سال ۲۰۱۵ یک دستبند هوشمند را به نام Pebble Time با استفاده از سکوی تامین مالی جمعی Kickstarter معرفی کرد. این پروژه در کمتر از یک ماه موفق به جمع‌آوری ۲۰ میلیون دلار شد.
  2. نانوسا: شرکتی است که به تولید نانوذرات برای بهبود کارایی داروها و مواد مختلف می‌پردازد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ از طریق سکوی تامین مالی جمعی، تامین مالی شد و به موفقیت رسید.
  3. Coolest Cooler: شرکت Coolest در سال ۲۰۱۴ یک یخچال پرتابل با استفاده از سکوی تامین مالی جمعی Kickstarter معرفی کرد. این پروژه با جمع‌آوری بیش از ۱۳ میلیون دلار، یکی از پرمخاطب‌ترین پروژه‌های کراودفاندینگ شد.

این تنها چند نمونه از پروژه‌هایی هستند که با استفاده از سکوی تامین مالی جمعی در دنیا و ایران تامین مالی شده‌اند و به موفقیت رسیدند.

بررسی دلایل موفقیت پروژه های تامین مالی جمعی

بررسی دلایل موفقیت پروژه های تامین مالی جمعی می تواند به سرمایه گذاران کمک کند تا رویکردهای درست را در سرمایه گذاری در پروژه های جمعی انتخاب کنند. برخی از دلایل موفقیت پروژه های تامین مالی جمعی عبارتند از:

۱- ایده‌ی محرک: پروژه هایی که در بخش های مختلف جامعه نیاز و محرکی دارند، معمولاً بهتر از دیگران عمل می کنند. برای مثال، پروژه هایی که به نحوی بهبود کیفیت زندگی افراد، محیط زیست و تولید در حوزه ی سلامت کمک می کنند، در مجموع مورد استقبال سرمایه گذاران بیشتری قرار می گیرند.

۲- کارکرد شفاف: بیشتر سکوی تامین مالی جمعی امروزه ابزاری راهبردی برای جمع آوری سرمایه از طریق اینترنت هستند و برای جلب اعتماد سرمایه گذاران، شفافیت در کارکرد این سکوها مهم است. برای مثال، ارائه اطلاعات در مورد بودجه پروژه، نحوه استفاده از سرمایه جمع آوری شده و پیشرفت پروژه به صورت منظم و مستمر، سرمایه گذاران را به سمت پروژه جذب می کند.

۳- شناخت و درک دقیق از بازار و مشتریان هدف: شناخت دقیق و کامل از نیازهای مشتریان هدف و پیش‌بینی موفقیت بازاریابی، از مهمترین عوامل موفقیت پروژه های تامین مالی جمعی است.

درباره ی سرمایه گذاری جمعی بیشتر بخوانید.

چگونه با سرمایه گذاری جمعی از پتانسیل بازارهای پرسود و نوپا بهره ببریم؟

راهنمایی‌هایی برای سرمایه گذاری موفق در سکوی تامین مالی جمعی

راه های موفقیت در تامین مالی جمعی

سرمایه گذاری در سکوی تامین مالی جمعی، یکی از راه‌های پربازده سرمایه گذاری می‌باشد، با این حال برای موفقیت در این نوع سرمایه گذاری باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • مقایسه سطح ریسک: باید سطح ریسک صندوق سرمایه گذاری جمعی با سایر صندوق‌ها و سکوهای تامین مالی مقایسه شود. مقایسه این سطح با سایر سکوهای سرمایه گذاری، به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری صحیح و متناسب با میزان ریسک خود را انجام دهند.
  • ارزیابی دوره بازگشت: برای تعیین موفقیت سرمایه‌گذاری، باید دوره بازگشت سرمایه را با هزینه های سرمایه‌ گذاری مقایسه کرد. برای این منظور، سرمایه گذاران باید در زمان‌های مختلف، به ترتیب سود و ضرری که دریافت می‌کنند، بررسی کنند.
  • مدیریت سرمایه: باید برنامه‌ریزی خود را به گونه‌ای انجام دهید که بهترین سود را برای سرمایه گذاری خود بدست آورید و بخشی از سرمایه‌تان را نیز برای پروژه‌های جدید و یا پیشنهادات دیگر در نظر بگیرید.
  • تقسیم سرمایه: بهتر است همه سرمایه را در یک طرح سرمایه گذاری نکنید و سرمایه ی خود را بین چند طرح تقسیم کنید تا ریسک سرمایه گذاری کمتر شود.

در کل، سرمایه گذاری در سکوی تامین مالی جمعی، مانند هر نوع سرمایه گذاری دیگر، نیازمند بررسی دقیق و تحلیل موضوعات مختلف است و سرمایه گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری در هر صندوق سرمایه گذاری جمعی، بهتر است راهنمایی‌های مورد نیاز را رعایت کنند.

همچنین، به دلیل ریسک کمتری که در صندوق تامین مالی جمعی وجود دارد، می‌توان آن‌ را به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری در نظر گرفت.

درباره ی سایت های تامین مالی بیشتر بخوانید.

سایت تامین مالی؛ برگ برنده سرمایه گذاری در جهان امروز

معرفی سکوی تامین مالی جمعی زرین کراود

سکوی تامین مالی جمعی زرین کراود به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین صندوق های تامین مالی جمعی در ایران، با ارائه پلتفرمی آسان برای سرمایه گذاران و توسعه‌دهندگان، این امکان را به سرمایه گذاران می‌دهد که در پروژه‌های مختلفی از جمله فناوری، صنعت، سلامت و… سرمایه گذاری کنند.

همچنین، زرین کراود با مجوز رسمی از فرابورس و تحت نظارت آیکو، از آخرین تکنولوژی‌های جمع‌آوری سرمایه استفاده می‌کند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی و با سرعت بالا در فرآیند جمع‌آوری سرمایه شرکت کنند.

زرین کراود دارای مجوز از فرابورس ایران بوده و تحت نظارت نهاد مالی آیکو فعالیت می کند.همچنین، زرین کراود با ارائه خدماتی نظیر برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره رایگان، به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا در فرآیند سرمایه گذاری خود موفقیت بیشتری داشته باشند.

سکوی زرین کراود با ارائه امکانات متنوعی برای انتخاب پروژه‌های مورد نظر و سرمایه گذاری در آن‌ها، به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد تا با توجه به سبک سرمایه گذاری خود، پروژه‌های مناسب را انتخاب کنند.

اگر سوال یا ابهامی برایتان ایجاد شد با کارشناسان مالی ما که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات شما هستند در ارتباط باشید. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *