بلاگ زرین کراود

رفتار و اصول سرمایه گذاران در سرمایه گذاری جمعی

سرمایه گذاری جمعی

این محتوا برگرفته شده است از کتاب Advances in Crowdfunding است.

از زمانی که اولین پلتفرم آنلاین سرمایه گذاری جمعی در فرانسه در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد، سرمایه گذاری جمعی به سرعت در سراسر جهان به عنوان مکانیزم تأمین مالی سهام برای سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی در مراحل اولیه جای خود را به دست آورده است.

سرمایه گذاری جمعی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری اجازه می‌دهد تا برای رشد و توسعه پول جمع‌آوری کنند، و برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در واقع پس از کمپین سرمایه گذاری جمعی خود به رشد قوی رسیده‌اند، اگرچه بسیاری دیگر شکست خورده اند.

پایگاه سرمایه‌گذاران متشکل از سرمایه‌گذاران غیرمعتبر و همچنین دارای اعتبار، و همچنین سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مانند سرمایه‌گذاران فرشته و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

بازار سرمایه گذاری جمعی در اوایل دهه ۲۰۱۰ در سراسر جهان به شدت رشد کرد. از سال ۲۰۱۶ به بعد، حجم در برخی مناطق کاهش یافته است که ناشی از عدم اطمینان و محدودیت های نظارتی است.

فهرست مطالب

اصول تامین مالی جمعی سهام در سرمایه گذاری جمعی

 

در حالی که روش‌ها و کنوانسیون‌های مختلف در سرمایه گذاری جمعی در پلتفرم‌ها و کشورها وجود دارد، اصول خاصی به طور گسترده ایجاد شده‌اند.

اولین تماس بین سرمایه گذاری ها و پلتفرم ها تامین مالی جمعی معمولاً ورودی است: سرمایه گذاری های علاقه مند با پلتفرم تماس می گیرند.

با این حال، تماس ممکن است از طریق منشاء خروجی نیز برقرار شود که به موجب آن پلتفرم به سرمایه گذاری های جذاب نزدیک می شود، یا از طریق ارجاعات شخص ثالث.

پلتفرم‌ها تأمین مالی جمعی سهام پروژه های علاقه‌مند به اجرای یک کمپین را بررسی و فیلتر می‌کنند، با وسعت بررسی قانونی و مالی که بر اساس پلتفرم متفاوت است. اگر نتیجه ارزیابی مطلوب باشد، پلتفرم تامین مالی جمعی اقدام به تهیه و اجرای می کند. قیف پیش انتخابی پلتفرم ها اغلب بسیار انتخابی است. در اروپا، ۶ درصد از سرمایه‌گذاری‌های متقاضی توسط پلتفرم‌ها واجد شرایط تلقی می‌شدند.

اکثر پلتفرم‌های سرمایه گذاری جمعی تحت مدل همه یا هیچ کار می‌کنند، که در آن کمپین باید به حداقل هدف بودجه از پیش تعیین‌شده خود برسد تا بتواند موفق شود و سرمایه‌ی سرمایه‌گذاری شده را دریافت کند.

اگر به حداقل هدف نرسند، وجوه به سرمایه گذاران بازگردانده می شود. مدل درآمدی پلتفرم‌ها معمولاً بیشتر به هزینه‌های موفقیت یا فهرست‌بندی کارمزدهای جمع‌آوری سرمایه متکی است.

در مقایسه با شکل‌های سنتی سرمایه گذاری جمعی در مراحل اولیه، ماهیت آنلاین استاندارد فرآیند تأمین مالی جمعی سهام، هزینه‌های مبادله بسیار پایین را ممکن می‌سازد. در واقع، هزینه‌های پایین تراکنش در سمت سرمایه‌گذار، همراه با حداقل آستانه سرمایه‌گذاری پایین، عوامل کلیدی هستند که امکان مشارکت جمعیت زیادی را در سرمایه گذاری جمعی فراهم می‌کند.

بر این اساس، قدرت چانه زنی سرمایه گذاران انفرادی، چه قبل و چه پس از سرمایه گذاری، معمولاً پایین است. از آنجایی که جمع‌آوری‌کننده‌های سرمایه و پلتفرم‌ها جزئیات کمپین را از قبل تعریف می‌کنند، سرمایه‌گذاران بالقوه نمی‌توانند بر شرایط معامله یا قراردادها تأثیر بگذارند.

همچنین مطالعه کنید: سرمایه گذاری زودبازده ، سرمایه گذاری ایده آل

 

سرمایه گذاری جمعی

ویژگی های سرمایه گذار در سرمایه گذاری جمعی

 

سرمایه‌گذاران سرمایه گذاری جمعی گروهی بسیار متنوع از افراد با سطوح مختلف سوابق حرفه‌ای و تحصیلی و حرفه‌ای هستند. تاکنون، اکثر سرمایه‌گذاری‌های تأمین مالی جمعی توسط افرادی انجام شده است که هیچ وابستگی حرفه‌ای به سرمایه‌گذاری ندارند.

با این حال، پلتفرم‌ها همچنین سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را جذب می‌کنند که به دنبال تنوع پرتفوی و راحتی فرآیندهای استاندارد سرمایه‌گذاری آنلاین هستند. به عنوان مثال، در نمونه استرالیایی، ۱۰ درصد از سرمایه گذاران سرمایه گذاری جمعی دارای اعتبار یا سرمایه گذاران حرفه ای بودند.

سرمایه‌گذاران تأمین مالی جمعی عمدتاً مرد هستند، اگرچه سهم سرمایه‌گذاران زن در حال رشد است. سن سرمایه گذار متفاوت است، اما به طور متوسط حدود ۴۰ سال است، و تجربه سرمایه گذاران با سایر اشکال سرمایه گذاری از هیچ تا گسترده متغیر است .

 

انگیزه های متفاوت

 

انگیزه‌های سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در سرمایه گذاری جمعی بسیار متفاوت است، و هم بین سرمایه‌گذاران و هم بین کمپین‌ها متفاوت است.

تحقیقات نشان می‌دهند که انگیزه سرمایه‌گذاری‌ها عمدتاً با هدف کسب بازده مالی که عمدتاً به دلایل ذاتی مانند کسب رضایت شخصی است، و یا با ترکیبی از هر دو است. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران سرمایه گذاری جمعی توسط چندین عامل انگیزه دارند، مانند توانایی دریافت شناسایی، تأثیرگذاری بر نتایج کمپین، ایجاد یک تصویر آنلاین، و دریافت بازده یا پاداش، اما نه با انگیزه های نوع دوستانه.

از سوی دیگر، برخی از سرمایه گذاران سرمایه گذاری جمعی ممکن است به دلیل تمایل به حمایت از توسعه پایدار در جهان سرمایه گذاری کنند. به این ترتیب، تا کنون هیچ توافقی در مورد انگیزه های سرمایه گذار در تامین مالی جمعی وجود ندارد، شاید به دلیل ناهمگونی ذاتی آنها و تکامل سریع صنعت.

همچنین مطالعه کنید: با سرمایه گذاری در سکوی تامین مالی جمعی،شما هم می‌توانید سرمایه گذار بهترین استارتاپ‌ها باشید

سرمایه گذاری جمعی

رابطه سرمایه گذاران با سرمایه گذاری جمعی

 

در حالی که بخشی از سرمایه گذاری ها در سرمایه گذاری جمعی از طریق خانواده، دوستان و سایر ارتباطات اجتماعی کارآفرینان انجام می شود، اکثر فعالیت های سرمایه گذاری توسط “جمعیت واقعی” هدایت می شود.

بر اساس نظرسنجی انجام شده در یک پروژه، ۴ درصد از سرمایه گذاران سرمایه گذاری جمعی از اعضای خانواده یا دوستان جویندگان صندوق هستند. به طور مشابه، نظرسنجی دیگری نشان می دهد که دانش شخصی کارآفرین یا تیم به طور متوسط توسط سرمایه گذاران سرمایه گذاری جمعی معیار تصمیم گیری مهمی در نظر گرفته نمی شود.

علاوه بر این، مجموعه داده‌ای که از پایگاه داده یک پلتفرم سرمایه گذاری جمعی استرالیایی تهیه شده است، نشان می‌دهد که ۳% از سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری جمعی سهام به نحوی با سرمایه‌گذاری مرتبط هستند.

بنابراین، در حالی که برخی از سرمایه‌گذاری‌های سرمایه گذاری جمعی از طریق ارتباطات و فعالیت‌های بازاریابی سرمایه‌گذاری‌های سرچشمه می‌گیرند، پلتفرم‌ها نقش مرکزی در جذب سرمایه‌گذاران احتمالی به وب‌سایت‌های کمپین دارند.

در نتیجه، کارآفرینانی که کمپین‌های سرمایه گذاری جمعی را انجام می‌دهند، به جای اتکای صرف به شبکه‌های موجود، تلاش می‌کنند تا با جذب سرمایه‌گذاران جدید از طریق پلتفرم، پیوندهای جدید ایجاد کنند و شبکه‌های خود را گسترش دهند.

 

رفتار سرمایه گذاران

بررسی دقیق رفتار سرمایه گذاران

 

سرمایه گذاری جمعی معمولاً یک فعالیت پراکنده است و اکثر سرمایه‌گذاران تنها در یک یا چند کمپین سرمایه‌ گذاری جمعی در هر پلتفرم کانونی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با میانگین یا متوسط مبالغ سرمایه‌گذاری شده نسبتاً اجرا می‌شود.

 در واقع، بیشتر سرمایه‌گذاران مبالغی را که از طریق سرمایه‌ گذاری جمعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، «کوچک» توصیف می‌کنند و بخش کوچکی از پرتفوی کلی سرمایه‌گذاری آن‌ها را نشان می‌دهند.

فرآیند ارزیابی هدف سرمایه گذاری سرمایه گذاران، سرمایه گذاری جمعی از سهام بسیار محدود است. در نظرسنجی از سرمایه گذاران در سرمایه گذاری جمعی توسط Guenther و همکاران. (۲۰۱۴) دریافتند که به طور متوسط، سرمایه گذاران کمتر از یک ساعت برای مطالعه طرح کسب و کار، کمتر از یک ساعت در صفحه کمپین و کمتر از یک ساعت برای مطالعه صفحه اصلی شرکت سرمایه گذاری وقت میگذارند.

از سوی دیگر، پلتفرم‌های سرمایه‌ گذاری جمعی معمولاً زمان و تلاش قابل‌توجهی را برای ارزیابی هر سرمایه‌گذاری قبل از تصمیم‌گیری در مورد مناسب بودن آن برای جمع‌آوری سرمایه اختصاص می‌دهند، در نتیجه سطح مشخصی از تضمین کیفیت را برای کمپین‌هایی که در پلتفرم‌ها در دسترس قرار می‌گیرند به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند.

اکثر سرمایه‌گذاران سرمایه‌ گذاری جمعی مستقیماً با کارآفرین ارتباط برقرار نمی‌کنند. با این حال، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از ارتباطات شبه شخصی دیجیتالی مانند ویدئوها، کانال‌های ارتباط با سرمایه‌گذاران آنلاین و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، که عدم تقارن اطلاعاتی را در تنظیمات سرمایه‌گذاری جمعی امکان‌پذیر می‌سازد، زیرا سرمایه‌گذاران احتمالی نسبت به سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری اطلاعات کمتری دارند.

سرمایه گذاری جمعی می‌توانند جذابیت فرصت سرمایه‌گذاری و کیفیت زیربنایی سرمایه‌گذاری را به روش‌های مختلف به سرمایه‌گذاران آینده نگر نشان دهند. سهم سرمایه حفظ شده توسط کارآفرینان در پیشنهاد سهام نشان دهنده اعتقاد کارآفرینان به چشم‌انداز آینده این سرمایه‌گذاری است و بر علاقه سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد.

همچنین مطالعه کنید: پروژه‌های تامین مالی جمعی در ایران : بهترین سرمایه‌گذاری سال ۱۴۰۲

سرمایه گذاری جمعی

اهمیت سایر اقدامات سرمایه گذاران

 

اکثر پلتفرم‌های سرمایه‌ گذاری جمعی امکان مشاهده دیجیتال را فراهم می‌کنند، با همه سرمایه‌گذاران احتمالی معمولاً می‌توانند در زمان واقعی کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده، تعداد سرمایه‌گذاران یا سرمایه‌گذاری‌هایی که قبلاً به یک کمپین متعهد شده‌اند و نظرات مربوط به سرمایه‌گذاری نوشته‌شده توسط سایر کاربران را مشاهده کنند.

این در تضاد با پویایی تأمین مالی عرضه‌های عمومی اولیه است، که در آن سرمایه‌گذاران از مقدار پولی که قبلاً توسط دیگران در زمان اشتراک سرمایه‌گذاری شده است، اطلاعی ندارند.

بر این اساس، هنگام تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران سرمایه ‌گذاری جمعی نه تنها اطلاعات سرمایه‌گذاری موجود و ویژگی‌های کمپین از پیش تعیین‌شده را در نظر می‌گیرند، بلکه به‌ویژه سرمایه‌گذاران بعدی این فرصت را دارند که رفتار سرمایه‌گذاران قبلی را در تصمیم‌گیری‌شان در نظر بگیرند.

کمپین هایی با تعداد بیشتری از سرمایه گذاران اولیه احتمال موفقیت بیشتری دارند، احتمالاً به این دلیل که سرمایه گذاری های اولیه سیگنالی از اعتماد و اطمینان را به سرمایه گذاران آینده نگر ارسال می کند و به این دلیل که سرمایه گذاران اولیه ممکن است در تبلیغات دهان به دهان پیرامون یک کمپین مشارکت داشته باشند.

به‌ویژه سرمایه‌گذاران باتجربه اولیه تأثیر زیادی بر تصمیم‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران آینده نگر دارند و به‌ویژه بر تصمیم‌های سرمایه‌گذاران کوچک.علاوه بر این، اندازه سرمایه‌گذاری‌های قبلی به طور مثبت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بعدی را در سطح کمپین پیش‌بینی می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ممکن است سیگنالی از سرمایه‌گذار مربوطه ارسال کند که دارای دانشی است که دیگران ندارند .

 

تعصب جغرافیایی

 

سرمایه‌گذاران وقتی در کشور و موقعیت جغرافیایی خودشون سرمایه ‌گذاری جمعی انجام میدهند حس امنیت رو بیشتر حس میکنند تا اینکه در کشورهای همسایه یا در قاره های دیگر سرمایه گذاری جمعی یا دیگر سرمایه گذاری ها را انجام دهند.

یکی از این دلایل برای تمایل سرمایه‌گذاران سرمایه‌ گذاری جمعی که از لحاظ جغرافیایی نزدیک به آن‌ها قرار دارند، شامل دسترسی به اطلاعات بهتر و ملموس‌تر و توانایی نظارت بهتر بر سرمایه‌گذاری است، اثر سوگیری محلی برای سرمایه گذاران با سواد مالی ضعیف تر، شاید به این دلیل که آنها به احتمال کاهش ریسک را از این طریق کمتر بدونند.

یک جنبه دیگر آن ، تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری داخلی ، این که مشکلات ناشی از تفاوت در چارچوب های قانونی، و بار و خطرات مرتبط با سرمایه گذاری های ارز خارجی کمتر است.

جالب توجه است، در حالی که سرمایه‌گذاران در هنگام سرمایه‌گذاری داخلی واقعاً فاصله جغرافیایی مد نظر نیست، بلکه به دلیل دشواری استفاده از دانش محلی در هر سرمایه‌گذاری فرامرزی است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *